Wat is het?

Voor bepaalde gebouwen (bijvoorbeeld een school/kinderdagverblijf, zorginstelling, café of hotel) moet u een gebruiksmelding voor het brandveilig gebruiken van het gebouw doen. Dit geldt voor zowel nieuwbouw als bij verbouw of wijzigingen in gebruik van een gebouw. In het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) artikel 6.7 en tabel 6.6 kunt vinden of er voor uw gebouw een gebruiksmelding nodig is. 

Via het online Omgevingsloket(externe link) kunt u checken of u een gebruiksmelding moet doen.

Melding terreinen en overige plaatsen

Met het online meldingsformulier(externe link) van de Rijksoverheid kunt u de melding doen voor terreinen en overige plaatsen. Let op: in veel gevallen valt de gebruiksmelding samen met een andere melding of vergunningaanvraag die u doet. U kunt daarom het best telefonisch contact opnemen om uw situatie uit te leggen, zodat we kunnen aangeven welk formulier het best bij uw melding past (0499-491491, maandag t/m donderdag 08:30-17:00 en vrijdag 08:30-12:30 uur). 

Er is een landelijke regeling voor brandveilig gebruik en basishulpverlening op overige plaatsen (Bbgbop)(externe link). Het doel van deze regeling is de brandveiligheid te verbeteren op plaatsen waar veel mensen bij elkaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan evenemententerreinen, campings en jachthavens. U bent dan verplicht een melding te doen bij de gemeente.

Wat moet ik doen?

Doe de check in het online omgevingsloket(externe link) om te zien of u een gebruiksmelding moet doen.

Gebruiksmelding gebouwen

  • Doe de gebruiksmelding (via het het online omgevingsloket(externe link)) minimaal 4 weken voor het in gebruik nemen van het gebouw. 
  • Bij de gebruiksmelding moet u documenten meesturen. Denk bijvoorbeeld aan: 
    • een situatieschets met een schaal van minstens 1:1000; 
    • per verdieping of terrein een plattegrond met een schaal van minstens 1:100
    • per plattegrond: 
        - hoogte van de vloer, 
         - oppervlakte, 
         - maximaal aantal personen, 
         - brand- en/of rookwerende afscheiding 
         - vluchtroutes en hoe deze zijn aangegeven 
         - draairichting van deuren 
         - zelfsluitende deuren en sluitwerk van deuren 
         - noodverlichting 
         - brandmeldcentrale en -paneel 
         - alle blusapparatuur 
         - brandweeringang 
  • De gemeente stuurt een ontvangstbevestiging van uw gebruiksmelding. 
  • De gemeente kan naar aanleiding van uw melding voorwaarden stellen aan brandveilig gebruik van het gebouw. Aan deze voorwaarden moet u zich houden. Voorbeelden van extra voorwaarden zijn bijvoorbeeld:
    • extra branddetectie;
    • onbrandbare versiering zowel aan de wanden als het plafond;
    • goede basishulpverlening, zorg dat iedereen zijn/haar taken goed kent;
    • een adequaat vluchtplan en vrij begaanbare vluchtwegen.

Melding terreinen en overige plaatsen

Om uw melding of aanvraag voortvarend te kunnen behandelen, is het belangrijk dat alle relevante stukken aanwezig zijn. De volgende documenten moeten zeker bijgevoegd zijn: 

  • Situatietekening; 
  • Tekening op schaal met de brandveiligheidsvoorzieningen zoals draagbare blustoestellen, noodverlichting, vluchtrouteaanduiding (rennende mannetjes op groene achtergrond), brandscheidingen, installaties zoals Sprinkler, brandmeld- en ontruiming, CV etc.

Voor onder andere de volgende gebouwen moet u een gebruiksmelding doen: 

  • onderwijsgebouwen voor middelbaar en voortgezet onderwijs (voor kinderen ouder dan 12 jaar en volwassenen); 
  • lichte industrie, zoals loodsen, stallen of tuinbouwkassen; 
  • kantoren, bijvoorbeeld bankgebouwen, gemeentehuizen of provinciehuizen; 
  • bijeenkomsten in bijvoorbeeld congrescentra, kerken, wijkgebouwen of theaters; 
  • zwembaden, sportzalen, sporthallen of fitnesscentra; 
  • winkelcentra, warenhuizen, supermarkten, stationsgebouwen of winkels bij tankstations.

In het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) artikel 6.7 en tabel 6.6 kunt u vinden voor welke gebouwen en aanwezige aantal personen een gebruiksmelding nodig is.

Hoe lang duurt het?

  • Uw melding en bijbehorende documenten moeten minimaal 4 weken voordat u het gebouw, bouwwerk of terrein gaat gebruiken, zijn ingediend.

Bezwaar of beroep

U moet de gebruiksmelding minimaal 4 weken voor het in gebruik nemen van het gebouw doen. Binnen deze 4 weken ontvangt u van de gemeente een bericht.

Is de gebruiksmelding niet compleet, dan moet u opnieuw een gebruiksmelding doen.

Wat heb ik nodig?

Wat kost het?

Aan een gebruiksmelding zijn geen kosten verbonden.