Aanwezig:
Hans Gaillard, burgemeester
John Frenken, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder
Jos de Bruin, wethouder
Rien Schalkx, secretaris

1. Niet openbare besluitenlijst en openbare besluitenlijst b&w vergadering d.d. 2 juni 2020 / Hans Gaillard

Het college stelt de besluitenlijst en de openbare besluitenlijst vast overeenkomstig de concepten.

2. Bestuurlijke reactie rekenkamercommissie rapport Informatiebeveiliging en privacy / Hans Gaillard

Op 15 mei 2020 heeft de rekenkamercommissie Son en Breugel het rapport “Informatie-beveiliging en privacy” aangeleverd met het verzoek om een bestuurlijke reactie. Deze reactie wordt opgenomen in de definitieve versie van het rapport die op 9 juni aan de gemeenteraad wordt aangeboden.

Het college besluit:

  1. kennis te nemen van de bestuurlijke versie van het rekenkamercommissie rapport “Informatiebeveiliging en privacy”;
  2. in te stemmen met de bestuurlijke reactie op het rapport.

3. Uitbreiden woonhuis Rhônelaan / John Frenken

Voor het realiseren van een uitbouw van de woning aan de Rhônelaan 66 is een conceptaanvraag omgevingsvergunning ingediend. De uitbouw wordt gebouwd op het zijerf in de bestemming ‘tuin’ en hiervoor is een buitenplanse afwijkingsprocedure noodzakelijk.

Het college besluit:

  1. medewerking te verlenen voor het realiseren van de uitbouw van de woning op het zijerf van perceel Rhônelaan 66, onder voorwaarde dat een planschadeverhaals-overeenkomst wordt ondertekend;
  2. de gemeentesecretaris te mandateren de definitieve omgevingsvergunning te ondertekenen en verder af te handelen.

4. Bouwen 4e bouwlaag Nieuwstraat 34 / John Frenken

Op 14 december 2019 is er een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het bouwen van een vierde bouwlaag op pand Nieuwstraat 34 (boven scharrelslager Royackers).
Deze vierde bouwlaag is bedoeld voor het toevoegen van een 3e appartement.


Het college besluit:

  1. de gevraagde omgevingsvergunning te verlenen voor het plaatsen van de vierde bouwlaag op het pand Nieuwstraat 34, onder voorwaarde dat een planschadeverhaalsovereenkomst wordt ondertekend een voor het afwijken van de maximaal toegestane bouwhoogte en ook hiervoor de gevraagde omgevingsvergunning te verlenen;
  2. de gemeentesecretaris te mandateren de omgevingsvergunning te ondertekenen en verder af te handelen.

5. Beantwoording vragen Dorpsbelang inzake verkoop reststroken De Klerkstraat / Jan Boersma

Namens Dorpsbelang heeft de heer Van Turnhout op 16 mei vragen gesteld over het collegebesluit van 12 mei inzake de verkoop van reststroken aan de eigenaren van
De Klerkstraat 1. In een brief geeft het college antwoord op deze vragen.

Het college besluit:

  1. in te stemmen met de beantwoording;
  2. de brief aan de gemeenteraad te doen toekomen.

6. SGE: poho Economie d.d. 12 juni 2020 / Jan Boersma

Op 12 juni 2020 vindt het volgende portefeuillehoudersoverleg Economie van het Stedelijk Gebied Eindhoven plaats. Met dit advies worden de agenda en de onderliggende stukken ter kennisname aan uw college voorgelegd.

Het college besluit om van de agenda en de onderliggende stukken voor het portefeuille-houderoverleg Economie van het Stedelijk Gebied Eindhoven d.d. 12 juni 2020 kennis te nemen.

7. Raadsvergadering d.d. 11 juni 2020 / Hans Gaillard

Het college bespreekt de stukken die voor de raadsvergadering van 11 juni 2020 zijn geagendeerd.

8. Keuze meubel raadszaal en Audiovisuele middelen / Hans Gaillard

We zijn goed op dreef met de renovatie werkzaamheden en willen nu ook de stappen zetten om de raadszaal verder uit te werken. Om dit te kunnen doen is een twee keuzes noodzakelijk, te weten:
1. keuze van het interieur (meubel);
2. keuze van de audiovisuele apparatuur.
In een memo vatten wij de opties samen en willen wij de raad betrekken bij het maken van de keuzes.

Het college besluit:

  1. kennis te nemen van de memo met toelichting op de te maken keuzes voor de raadszaal;
  2. in te stemmen met de voorgestelde keuzes;
  3. akkoord te gaan met de toezending van de memo aan de raadsleden.

9. Commissie-agenda voor extra commissie Algemene zaken 17 juni 2020 / Hans Gaillard

Het college bespreekt de agenda van de commissievergadering van 17 juni 2020.

10. Opiniërende raadsvergadering d.d. 17 juni 2020 / Hans Gaillard

Het college bespreekt de stukken die voor de raadsvergadering van 17 juni 2020 zijn geagendeerd.

11. Geld voor afzuigen eikenprocessierupsen / Jan Boersma

We hebben om de eikenprocessierups te bestrijden preventief gespoten met verschillende middelen. Er staan heel veel eiken in de gemeente die we niet allemaal kunnen behandelen. De verwachting was dat we door veel te investeren in de preventieve bestrijding er minder nodig zou zijn voor afzuigen. Maar het blijkt nu dat in de niet behandelde eiken veel meer nesten zitten dan verwacht en die kunnen we, gelet op de volksgezondheid, niet laten zitten. We budgetteren nu € 25.000,- extra voor afzuigen.

Het college besluit voor 2020 een bedrag ad. € 25.000,- beschikbaar te stellen ten laste van de reserve vrije bestedingsruimte, dit is meegenomen in de 1e berap 2020.

12. Budgethoudersregeling Son en Breugel / Jan Boersma

De huidige budgethoudersregeling dateert uit 2015. In verband met de organisatievernieuwing (het werken met zelforganiserende teams) is het nodig om de budgethoudersregeling hierop aan te passen. Ook zijn enkele artikelen gedateerd door ontwikkelingen op het gebied van ICT.

Het college besluit:

  1. de financiële verordening vooralsnog niet aan te passen;
  2. de grens voor een 2e   handtekening te verhogen van € 10.000,- naar € 50.000,-;
  3. de zogenaamde herhaalfacturen door de financiële administratie te laten afhandelen;
  4. de budgethoudersregeling vast te stellen.

13. Raadsmemo impact RES grootschalige opwekking energie / Paul van Liempd

Vanuit de gemeenteraad zijn er vragen gekomen om de impact inzichtelijk te maken van de Concept RES voor de gemeente Son en Breugel. Met een memo informeren we de gemeenteraad over de impact van grootschalige opwekking van energie.

Het college besluit kennis te nemen van de memo “Grootschalige opwek van energie in het kader van de Concept RES” en vrij te geven voor de gemeenteraad.

14. Ontwikkelaanpak organisatieontwikkeling KWIEK / Paul van Liempd

Het overkoepeld document “beweging naar zelforganisatie” (KWIEK) vormt de verbinding en kapstok voor de ontwikkelaanpak die is uitgewerkt in de stukken “zelforganiserend ontwikkelen” en “zelforganiserend structureren”. In deze stukken is beschreven op welke wijze vanuit cultuur en structuur de beweging naar zelforganisatie wordt ondersteund. Daarnaast zijn de rollen met verantwoordelijkheden tussen het team Sturing en coaching (StuCo) en de andere teams uitgewerkt en maken als bijlagen onderdeel uit van het document dat betrekking heeft op de structuur. Het team StuCo start medio juni gesprekken met de afzonderlijke teams over deze rolinvulling, de samenwerking en de afstemming. Na vaststelling door het college als voorgenomen besluit worden de drie documenten voor advies voorgelegd aan de ondernemingsraad.

Het college besluit:

  1. de volgende documenten vast te stellen en als voorgenomen besluit voor te leggen aan de ondernemingsraad:
  • beweging naar zelforganisatie (KWIEK)
  • zelforganiserend ontwikkelen
  • zelforganiserend structuren, met de bijlagen “Team “Sturing en Coaching” en “Team rollen” vast te stellen
  1. kennis te nemen van de interne communicatiedocumenten voor de uitrol van de ontwikkelaanpak en de ondernemingsraad hierover te informeren.

15. Afhandeling schade sluiting sporthal De Landing / Jos de Bruin

Eind 2018 was sporthal de Landing gesloten vanwege loskomende plafond- en wandplaten en heeft men de gemeente aansprakelijk gesteld. Op 27 november 2018 is door het college vastgesteld dat 80% van het geschatte schadebedrag uitgekeerd zou worden als voorschot om te voorkomen dat de sporthalbeheerder te maken zou krijgen met liquiditeitsproblemen. Inmiddels zijn de daadwerkelijk kosten gespecificeerd en kan het restant van 20% (conform eerder gemaakte afspraken) worden uitgekeerd.

Het college besluit:

  1. een bedrag ad. € 6.404,67 uit te keren aan Sporthalbeheer Son, als aanvulling op de eerdere 80% van gemaakte kosten vanwege geleden schade in 2018 rondom de noodgedwongen sluiting van Sporthal de Landing;
  2. de kosten ten laste te brengen van de post onderhoud De Landing, omdat deze hierdoor wordt overschreden, wordt de post sportbeoefening met een zelfde bedrag afgeraamd.

16. Werkzaamheden sporthal De Landing / Jos de Bruin

Het college besluit:

  1. de in de Rapportage aanpassingen sporthal De Landing voorgestelde maatregelen met prioriteit hoog en middel uit te te laten voeren;
  2. de firma Strukton Worksphere opdracht te verlenen voor een advies voor het gasloos maken en het aanbrengen van zonnepanelen;
  3. de kosten van de in de rapportgage genoemde maatregelen met de prioriteit laag te betrekken bij de begroting 2021;
  4. de onder punt 1 genoemde maatregelen te dekken uit:
  • de overheveling bij de jaarrekening 2019 naar 2020 van de reeds beschikbare reserve onderhoud De Landing ad. €54.990;
  • de inzet van de reeds geraamde kapitaallasten voor toegankelijkheid van €2.000 ter dekking van een investering van € 11.200;
  • het restant van €5010 onttrekken uit de onderhoudsvoorziening via een begrotingswijziging bij de 2e berap.