Openbare besluitenlijst 15 maart 2022
Aanwezig:
John Frenken, locoburgemeester
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder
Jos de Bruin, wethouder
Jeroen Wesselink, secretaris
Afwezig:Hans Gaillard, burgemeester
1. Interne (niet openbare) besluitenlijst en openbare besluitenlijst d.d. 8 maart 2022 / Hans Gaillard
Het college stelt de besluitenlijsten vast.
2. Beslissing op bezwaar weigering omgevingsvergunning / Hans Gaillard
Op 14 oktober 2021 besluit het college om de omgevingsvergunning voor het veranderen van een bedrijfsgebouw ten behoeve van opslagunits op de locatie Ekkersrijt 7304 te Son en Breugel te weigeren. Op 1 november 2021 ontvangt het college een bezwaarschrift van de bezwaar-maker tegen bovengenoemd besluit. De bezwaarschriftencommissie adviseert om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het bestreden besluit in stand te laten.
Het college besluit:
- het bezwaarschrift ongegrond te verklaren
- het bestreden besluit in stand te laten
- voor de motivering van het besluit te verwijzen naar het advies van de bezwaarschriftencommissie.
3. Overzicht besluiten in mandaat genomen week 11 2022 / Hans Gaillard
Het college wordt periodiek geïnformeerd over besluiten die in mandaat zijn genomen. Het overzicht bevat besluiten die in de afgelopen periode namens het college of de burgemeester zijn genomen.
Het college neemt kennis van het overzicht besluiten in mandaat genomen week 11 2022.
4. Inkoopplan Beschermd Wonen 2023-2026 / Paul van Liempd
Het inkoopplan Beschermd wonen vloeit voort uit de Regiovisie Beschermd Wonen. Het geeft een vertaling van de regiovisie naar concrete vereisten voor de inkoopprocedure. Deze worden vervolgens uitgewerkt in een set specifieke inkoopdocumenten. Omdat de gemeente Eindhoven zorgdraagt voor het inkooptraject dient de gemeente Eindhoven daarvoor ook te worden gemandateerd. Omdat de doordecentralisatie van Beschermd Wonen is uitgesteld blijft Eindhoven voorlopig verantwoordelijk voor de uitvoering van Beschermd Wonen.
Het college besluit:
- akkoord te gaan met het inkoopplan Beschermd Wonen:
- op basis van een open house procedure;
- voor een contractperiode van 3 jaar, met twee keer de mogelijkheid tot verlenging van 1 jaar;
- voor de volgende vormen van ondersteuning op basis van de Wmo: a. Beschermd Wonen, b. Beschermd Thuis 1 en 2 (met de optie voor de huisvestingscomponent) en c. Begeleid Zelfstandig thuis. - in te stemmen met het mandaatverlening aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, conform bijgevoegd concept gemeenteblad, om namens de gemeente Son en Breugel te beslissen tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten met dienstverleners betreffende maatwerkvoorzieningen beschermd wonen (inclusief het uitvoeren van selectie en gunning), als bedoeld in beslispunt 1;
- volmacht te geven aan de burgemeester van de gemeente Eindhoven om de in beslispunt 2 genoemde overeenkomsten te ondertekenen. Die overeenkomsten zijn ook bindend voor de gemeente Son en Breugel;
- toestemming te verlenen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven om, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, ondermandaat te verlenen aan ondergeschikten voor de bevoegdheden als bedoeld in beslispunten 2 en 3;
- akkoord te gaan met de opdracht aan het regionaal Bestuurlijk Overleg BW-MO om de inkoopdocumenten voortvloeiend uit het inkoopplan op inhoud te beoordelen voordat ze worden vastgesteld door het inkoopteam;
- in te stemmen met het hanteren van budgetindicaties voor de periode 2023- 2025, zowel voor de historische als nieuwe cliënten.
5. Steunverzoek harmonie 1ste helft 2021 / Jos de Bruin
Enige tijd geleden hebben we vanuit Harmonie Pro Honore et Virtute een steunverzoek ontvangen voor de opgelopen schade tijdens de coronacrisis. In dit collegevoorstel behandelen we het verzoek langs de in de subsidieregeling opgenomen criteria. Op 8 februari 2022 heeft uw college onderstaand voorstel aangehouden. Er is nadere uitleg gevraagd aan de harmonie, deze vragen zijn per brief op 13 februari 2022 beantwoord. Op 21 februari 2022 heeft er een gesprek plaatsgevonden met de voorzitter en de penningmeester van de harmonie. Uit dit gesprek is gebleken dat er een verschil van mening is over wat onder geleden schade wordt verstaan. De harmonie is van mening dat zij geen dienst hebben geleverd gekregen waarvoor zij hebben betaald. De vereniging heeft door de gedwongen sluiting van het Vestzaktheater geen gebruik kunnen maken voor de gehuurde ruimte(s), het dringend advies van de gemeente was om de huursom wel door te blijven betalen. De leden van de harmonie hebben geen prestatie geleverd gekregen voor de betaalde contributie, ook dit ziet de harmonie als geleden schade. De vorige aanvraag van coronasteun van de harmonie over de periode 2020 is getoetst aan de subsidieregeling coronasteun maatschappelijke organisaties 2021 die uw college heeft vastgesteld op 6 april 2021. De harmonie heeft haar 2e aanvraag op dezelfde wijze ingediend als haar vorige aanvraag die is toegekend op het gevraagde bedrag van gemiste inkomsten en doorbetaalde kosten. Op moment van het gesprek was de jaarverantwoording van de harmonie nog niet gereed. We kunnen niet toetsen of er sprake is van een verliesgevende exploitatie over 2021 en of zij niet over voldoende middelen beschikken om het verlies op te vangen. Wij willen de harmonie vragen om alsnog de financiële jaarrekening over het jaar 2021 te overleggen. We kunnen dan beoordelen of de toekende coronasubsidie terecht ontvangen is of nemen dit mee in de beoordeling van een 3e coronasteunaanvraag.
Het college besluit aan de hand van de ‘subsidieregeling coronasteun maatschappelijke organisaties 2021’ Harmonie Pro Honore et Virtute met een bedrag van € 9.744,- te ondersteunen en de kosten te dekken uit de beschikbare corona reserves. De harmonie overlegt de jaarrekening over 2021 alsnog om te kunnen bepalen over er sprake is geweest van een verliesgevende exploitatie als gevolg van de coronacrisis.