Openbare besluitenlijst 22 december 2020

Aanwezig:
Hans Gaillard, burgemeester
John Frenken, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder
Jos de Bruin, wethouder
Sylvia de Jong, loco-secretaris

1. Vaststelling niet openbare besluitenlijst en openbare besluitenlijst Gemeente Son en Breugel d.d. 22 december 2020 / Hans Gaillard

Het college stelt de besluitenlijsten vast.

2. Metropoolregio Eindhoven Jaarprogramma 2021 / Hans Gaillard

Elk jaar stelt de Metropoolregio Eindhoven een jaarprogramma op. Daarin geeft de organisatie aan welke werkzaamheden binnen thema's het komende jaar worden opgepakt. De gemeenteraden worden in de gelegenheid gesteld om desgewenst een zienswijze in te dienen op het jaarprogramma. Het jaarprogramma geeft geen aanleiding tot opmerkingen of vragen. Om die reden wordt de gemeenteraad voorgesteld geen zienswijze in te dienen op dit jaarprogramma.

Het college besluit:

  • van het jaarprogramma 2021 van de Metropoolregio Eindhoven kennis te nemen;
  • de gemeenteraad voor te stellen geen zienswijze op dit jaarprogramma 2021 in te dienen.

3. B&W adviesnota Mandaatbesluit coördinator cmd./ Hans Gaillard

Per 19 oktober 2020 is de interim coördinator van het cmd. gestart. Om de functie van coördinator cmd. uit te kunnen voeren, is het noodzakelijk dat mandaat wordt verleend voor de bevoegdheden die zijn opgenomen in de vigerende mandatenlijst met betrekking tot deze functie.

Het college besluit:

  • aan mevrouw M. van der Steen mandaat te verlenen voor dezelfde bevoegdheden als waarvoor mandaat is verleend aan mevrouw N. Janssen in de huidige mandatenlijst januari 2020;
  • dit te verwerken in de mandatenlijst.

4. Vergaderschema raads- en commissievergaderingen en Politieke Avonden 2021 / Hans Gaillard

In januari stelt de commissie Algemene Zaken het vergaderschema vast voor de vergaderingen van de gemeenteraad, de commissies en de Politieke Avonden voor het gehele jaar. Zo ligt vast wanneer vergaderingen plaatsvinden en kan hier bij de planning rekening mee gehouden worden.

Het college neemt kennis van het door de voorzitter en de griffier van de raad aan de commissie Algemene Zaken voor te leggen vergaderschema 2021 voor vergaderingen van de gemeenteraad, commissievergaderingen en Politieke Avonden en stemt hiermee in.
 

5. Aanvraag suppletie-uitkering Bommenregeling IJssellaan / John Frenken

Voor het project IJssellaan is onderzoek verricht naar niet gesprongen explosieven (CE). Voor 70% van de werkelijke kosten kan op basis van de circulaire (september 2012) een suppletie uitkering worden aangevraagd bij het Ministerie van BZK.
De gemeenteraad wordt voorgesteld om de werkelijke kosten ten aanzien van het explosieven onderzoek voor het project ‘IJssellaan’ in 2020 vast te stellen op € 29.942,04 exclusief BTW. Op basis van het raadsbesluit kan een verzoek ingediend worden bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) om in aanmerking te komen voor deze suppletie-uitkering uiterlijk voor 1 april van 2021.

Het college besluit om:

  • de raadscommissie grondgebiedszaken om advies te vragen over het concept raadsvoorstel en concept raadbesluit inzake het vaststellen van de werkelijk kosten voor het explosievenonderzoek IJssellaan en het aanvragen van een uitkering voor de kosten voor het onderzoek naar niet gesprongen explosieven voor het project IJssellaan;
  • de raad voor te stellen in te stemmen met het raadsvoorstel en het raadsbesluit en de uitgaven voor het uitvoeren van explosieven onderzoek voor de IJssellaan in 2020 vast te stellen op € 29.942,04 exclusief BTW;
  • de raad voor te stellen om bij het Ministerie van BZK een aanvraag in te dienen voor een suppletie-uitkering uit het Gemeentefonds ter hoogte van 70% van € 29.942,04 exclusief BTW, te weten € 20.959,43;
  • na positieve besluitvorming door de raad de aanvraag in te dienen bij het ministerie van BZK om een suppletie-uitkering voor 70% van de door de raad vastgestelde kosten.

6. Principeverzoek herontwikkeling Eind 4 / John Frenken

Er is een principeverzoek ontvangen van Adriaan Van den Heuvel makelaars en adviseurs voor het splitsen van de bestaande langgevelboerderij en daarnaast bouw van twee vrijstaande woningen op het perceel Eind 4. De locatie ligt binnen de kernrandzone Keske en biedt (zeer) beperkt mogelijkheden voor toevoeging van woningen gezien de ruimtelijke en milieusituatie. Onder voorwaarden ten aanzien van milieuaspecten, verkeer, landschap en stedenbouw kan medewerking worden verleend aan een bestemmingsplanherziening voor een deel van het gevraagde.

Het college besluit:

  • in principe en onder voorwaarden medewerking te verlenen aan de splitsing van de bestaande cultuurhistorische boerderij aan Eind 4 en de ontwikkeling van een extra woning op het perceel met gebruikmaking van ruimte-voor-ruimte;
  • verzoekt de initiatiefnemer op basis hiervan het plan uit te werken in een (ontwerp)bestemmingsplan;
  • hiervoor met initiatiefnemer een nog op te stellen anterieure overeenkomst te sluiten.

7. Voortgangsrapportage Sonniuspark winter 2021 Commissie GZ 11 januari 2021 / John Frenken

Periodiek wordt de actuele stand van zaken van de ontwikkeling van de woonwijk Sonniuspark door middel van een voortgangsrapportage ter kennisname aan de commissie Grondgebiedzaken gebracht. Zie bijgevoegd ontwerpbesluit "Ter kennisname aan de commissie Grondgebiedzaken"

Het college:

  • stemt in het de inhoud van de Voortgangsrapportage Sonniuspark winter 2021 en verleent wethouder John Frenken tekstmandaat;
  • besluit deze Voortgangsrapportage voor te leggen aan de commissie Grondgebiedzaken van 11 januari 2021.

8. Omgevingswet; actualisatie Plan van Aanpak Omgevingswet dec 2020 / John Frenken

In de raadscommissie AZ van 25 november 2020 is bij de bespreking van het toegestuurde vereenvoudigde Plan van Aanpak Omgevingswet en de uitnodiging om deel te nemen aan de in te stellen “raadsklankbordgroep Omgevingswet” gevraagd om en toegezegd dat er wederom een nieuwe Plan van Aanpak Omgevingswet aan de commissieleden zal worden aangeboden. Vastgesteld is dat in 2016 het “Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet” al is vastgesteld. Alle werkzaamheden in het kader van de Implementatie Omgevingswet zijn hiervan het gevolg. De commissie- en raadsleden hebben bij alle stukken die dit jaar aan hen zijn toegestuurd in het kader van de Omgevingswet dit plan van aanpak ook eerder ontvangen. Er is voor gekozen om van dit plan van aanpak een update te maken. Het “Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet” (2016) en de update in de vorm van de “Actualisatie Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel” (2020) worden gezien als invulling aan de toezegging aan de commissieleden algemene zaken.

Het college besluit om:

  • het in 2016 vastgestelde “Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet” (2016) tezamen met de “Actualisatie Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet Son en Breugel” (2020) ter informatie te sturen aan de leden van de commissie algemene zaken;
  • de commissie- en raadsleden wederom uit te nodigen om deel te nemen aan de raadsklankbordgroep Omgevingswet.

9. Eerste wijziging tarieventabel legesverordening 2020 / Jan Boersma

De tarieven voor reisdocumenten en rijbewijzen zijn onlangs vastgesteld door het Rijk. Het voorstel is om deze tarieven over te nemen.

Het college stemt in met de tarieven voor reisdocumenten en rijbewijzen voor 2020 (Titel 1, hoofdstuk 2 en 3 van de Tarieventabel Legesverordening 2020).

10. Uitrol laadinfrastructuur voor elektrische auto's / Paul van Liempd

In verband met de verwachte toename van het elektrisch vervoer moeten in de gemeente extra publieke laadpalen worden geplaatst. Door de proactieve uitrol van de laadinfrastructuur levert de gemeente haar bijdrage aan de versnelling van het emissieloos vervoer conform de afspraken uit het Klimaatakkoord en de Nationale en Regionale Agenda Laadinfrastructuur. In het laadpalenbeleid staan de criteria waarop de locaties, zoals die door Vattenfal in de plaatsingskaart worden aangedragen, worden beoordeeld. Door de plaatsingskaart in een zo vroeg mogelijk stadium met de bewoners te communiceren worden bezwaren van bewoners zo veel als mogelijk voorkomen.

Het college besluit om:

  • in te stemmen met het laadpalenbeleid met de criteria voor de beoordeling van nieuwe locaties voor laadpalen;
  • in verband met de krappe planning de validatie van de definitieve plaatsingskaart met nieuwe laadpunten te mandateren aan de portefeuillehouders duurzaamheid en verkeer.

11. Digitalisering logo / Paul van Liempd

In de begroting 2020 is geld gereserveerd (€ 10.000,-) voor de digitalisering van het logo van de gemeente. Een aanpassing was nodig omdat het huidige logo niet digitaal-proof is, terwijl we wel steeds meer digitaal communiceren met onze inwoners en ondernemers. Dit najaar is achter de schermen gewerkt aan een aanpassing van het logo.

Het college besluit:

  • de memo over de digitalisering van het logo voor kennisgeving aan te nemen;
  • in te stemmen met het informeren van de raad via de RIB van 8 januari.

12. Herschikken natuurreserves t.b.v. natuurontwikkeling / Paul van Liempd

Het college wordt voorgesteld om het raadsvoorstel Herschikken natuurreserves t.b.v. natuurontwikkeling ter vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.

Het college besluit in te stemmen met het raadsvoorstel Herschikken natuurreserves t.b.v. natuurontwikkeling en biedt deze aan voor advies van de commissie Grondgebiedzaken en ter vaststelling door de raad.

13. Thema avond Afval Commissie GZ 4 januari 2021 / Paul van Liempd

Op 6 oktober 2020 heeft het college besloten om in het 1e kwartaal van 2021 het gesprek aan te gaan met de raad over de afvalinzameling. Op 4 januari 2021 is er een thema avond georganiseerd met de Cie GZ. Het college informeert de raad vooraf over de thema’s die behandeld worden en de onderliggende onderzoeksrapporten.

Het college besluit de raad te informeren via de memo over de onderwerpen die behandeld worden op de thema avond afval met de onderliggende onderzoeksrapporten.

14. Onderwijshuisvestingsprogramma 2021 aanpassing normbedrag / Jos de Bruin

In september 2020 heeft de gemeenteraad het investeringskrediet voor de nieuwbouw van De Regenboog/De Krommenhoek en de uitbreiding voor de Bloktempel en De Ruimte vastgesteld. In het raadsvoorstel) is gerekend met de normbedragen 2020 en is aangegeven terug te komen met de normbedragen 2021 zodra deze bekend zijn.

Het college stemt in:

  • met het beschikbaar stellen van de normbedragen 2021 aan het schoolbestuur;
  • met de tekst voor de raadsinformatiebrief en neemt deze op in de eerstvolgende raadsinformatiebrief.

15. Subsidieverlening 2021 / Jos de Bruin

Voor het begin van het nieuwe jaar besluit het college over de subsidieverlening van 2021. In de meerjarenbegroting 2021-2024 zijn de budgetten voor de subsidieverlening reeds opgenomen. Het college wordt gevraagd om te besluiten over de verlening van deze middelen en dus te besluiten over de ingekomen subsidieaanvragen.

Het college besluit:

  • de subsidies voor 2021 conform het bijgevoegde 'Overzicht subsidies 2021' te verlenen en de kosten hiervoor te dekken uit de aangegeven budgetten uit de begroting 2021-2024;
  • de stichting Lazy Sonny Afternoon vanaf 2021 een subsidie te verlenen en de kosten hiervoor in 2021 te dekken uit het budget 'eenmalige subsidies' en vanaf 2021 structureel in de P&C cyclus op te nemen;
  • de subsidieaanvragen van: de Modelvliegclub, Radar en Gymnastiekvereniging Dioscuri af te wijzen;
  • de ongebruikte middelen van organisaties, waarvan de activiteiten geheel niet door hebben kunnen gaan in 2020, te verrekenen met de subsidies van 2021.

16. Verlenging bestuursovereenkomst bibliotheek / Jos de Bruin

Het bibliotheekwerk in de gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen c.a. en Son en Breugel wordt door Bibliotheek Dommeldal uitgevoerd op basis van een bestuursovereenkomst. Daarin staan de kwantitatieve en kwalitatieve afspraken tussen de vier partijen beschreven en zij is gesloten voor de periode 2016-2019. De bestuursovereenkomst is met één jaar verlengd tot 1 januari 2021 om eerst een visie op te stellen op bibliotheekwerk en op basis daarvan pas een nieuwe overeenkomst aan te gaan. Het lukt niet om de nieuwe visie op bibliotheekwerk voor 31 december 2020 af te ronden. Daarom wordt voorgesteld om de huidige overeenkomst te verlengen tot 1 juli 2021.
 

Het college besluit:

  • de huidige bestuursovereenkomst 2016-2019 te verlengen tot 1 juli 2021;
  • de Raad te informeren met onderstaande tekst in de eerstvolgende raadsinformatiebrief.