Openbare besluitenlijst 22 maart 2022

Aanwezig:
John Frenken, locoburgemeester
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder
Jos de Bruin, wethouder
Jeroen Wesselink, secretaris
Afwezig:
Hans Gaillard, burgemeester

1. Interne (niet openbare) besluitenlijst en openbare besluitenlijst d.d. 15 maart 2022 / Hans Gaillard

Het college stelt de besluitenlijsten vast met onderstaande toevoeging op de openbare besluitenlijst van 15 maart 2022. De tekst ‘’onder voorbehoud van vaststelling van de Regiovisie Beschermd Wonen’’, bij besluitpunt 4, wordt toegevoegd aan de adviesnota Inkoopplan beschermd Wonen 2023-2026. Toevoeging van nieuwe besluit 7 bij agendapunt 4. 'College besluit om de Visie Wonen met Zorg te gaan herijken'.

2. Convenant zorgtafel / Hans Gaillard

Het Zorgconvenant slachtoffers mensenhandel beschrijft wie, wanneer en op welke wijze informatie mag delen ten behoeve van de zorg en opvang van slachtoffers mensenhandel in de regio Oost-Brabant. Meerder partijen werken samen op casusniveau om dit doel te verwezenlijken, waarbij zo goed als mogelijk wordt voldaan aan de eisen die de (privacy) wetgeving stelt aan het delen van (bijzondere) gegevens. Het delen van (bijzondere) persoonsgegevens is daarbij geen doel op zich, maar is hier onlosmakelijk mee verbonden. In het convenant zijn de (on)mogelijkheden die de privacywetgeving kent om persoonsgegevens te verwerken, omgezet in een praktische werkwijze die zo goed mogelijk voldoet aan de eisen die de wet stelt.

Het college besluit:

  1. met het Zorgconvenant in te stemmen voor de uitwisseling van persoonsgegevens bij casus overleggen om de zorg en opvang van slachtoffers mensenhandel in de regio Oost-Brabant te organiseren;
  2. met het bij het convenant behorende Privacy protocol in te stemmen;
  3. met de beslissing tot structurele verstrekking van politiegegevens op grond van artikel 20 van de Wet politiegegevens in het kader van de Zorgtafel Regio Oost-Brabant Slachtoffers Mensenhandel 18-/18+ in te stemmen;
  4. met het aanwijzen van de beleidsmedewerker Zorg en Veiligheid als aandachtsfunctionaris mensenhandel in te stemmen.

3. RIB Lidmaatschap K80 / Hans Gaillard

Op 25 februari jl. is de K80 opgericht. Son en Breugel is direct lid geworden. Met een raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd over dit lidmaatschap.

Het college neemt de tekst van de Raadsinformatiebrief "Son en Breugel lid van de K80" voor kennisgeving aan.

4. Verkoop groenstrook Maaslaan 16 / Jan Boersma

Op 28 juni 2018 heeft de gemeenteraad de motie ''De duurzame gevel'' of ''Vlaamse rooilijndecreet in Son en Breugel'' unaniem vastgesteld. Recent heeft een initiatiefnemer zich gemeld die de buitenkant van zijn gevel wil isoleren. Op 14 december heeft het college de beleidsregels ''Duurzame gevelisolatie buitenzijde'' vastgesteld. De initiatiefnemer heeft reeds een onherroepelijke omgevingsvergunning verkregen. Om werkzaamheden uit te voeren moet nu de grond via verkoop aan de initiatiefnemer worden overgedragen.

Het college besluit:

  1. 2.25m2van kadastraal perceel dat bekend is als Son en Breugel sectie A nummer 5660 te verkopen aan de eigenaren van Maaslaan 16 voor een grondprijs van €140,- p/m2voor de realisatie van gevelisolatie;
  2. in te stemmen met de concept koop- en verkoopovereenkomst.

5. RIB svz pro-actieve uitrol laadpalen / Paul van Liempd

Gemeente Son en Breugel doet mee aan de provinciale concessieovereenkomst met Vattenfall. Met de deelname zijn we verzekerd van de door het Rijk beoogd aantal publieke laadpalen voor personenauto’s. Fase 1 van de uitrol heeft in 2021 plaatsgevonden. Er zijn verkeersbesluiten genomen voor 9 publieke laadpalen. De laadpalen worden in april geplaatst. Het totale aantal publieke laadpalen in Son en Breugel komt daarmee op 24, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Fase 2 is inmiddels ook gestart. Het gaat hierbij om 10 nieuwe laadpaallocaties in 2023.

Het college besluit in te stemmen met de concepttekst van de raadsinformatiebrief over de proactieve uitrol van publieke laadpalen.

6. Regionale plan van aanpak Preventie dakloosheid  / Paul van Liempd

Met het vaststellen van het regionale plan van aanpak preventie dakloosheid komen we tot beleid, implementatie en procesmatige afspraken om dakloosheid zoveel mogelijk te voorkomen Door samen met andere gemeenten op te trekken worden de schaarse middelen en capaciteit efficiënt gebruikt om de sociale inclusie in de regio te bevorderen. Er wordt een regionale projectleider aangetrokken die gezamenlijk met alle gemeenten in de regio Eindhoven uitvoering geeft aan het plan van aanpak.

Het college besluit

  1. inhoudelijk kennis te nemen van de resultaten van de Scanner Preventie Dakloosheid uitgevoerd door de Preventie Alliantie in 2021;
  2. in te stemmen met het regionale plan van aanpak preventie van dakloosheid en het gezamenlijk oppakken van de voorgestelde prioriteiten voor preventie van dakloosheid, te weten: realiseren basisbenodigdheden stabiel wonen, niemand vertrekt uit instelling/opvang zonder onderdak en voorkomen van huisuitzettingen, binnen de regio Eindhoven;
  3. in te stemmen met de implementatie van de hierboven genoemde onderwerpen;
  4. in te stemmen met het beschikbaar stellen van € 8000,- , voor de opdrachtverstrekking door de gemeente Eindhoven aan een projectleider ter ondersteuning van de voorgestelde regionale preventieve aanpak en dit ten laste te brengen van het Innovatiebudget Sociaal Domein;
  5. de gemeenteraad hierover te informeren middels de RIB-tekst.