Openbare besluitenlijst 25 november 2025

Aanwezig: 
Suzanne Otters-Bruijnen, burgemeester 
Jelle de Jong, wethouder 
Jan Boersma, wethouder 
Steven Grevink, wethouder 
Jeroen Wesselink, secretaris

1. Openbare besluitenlijst Gemeente Son en Breugel 18 november 2025 

Het college stelt de besluitenlijst vast.

2. Interne-niet openbare-besluitenlijst 18 november 2025 

Het college stelt de besluitenlijst vast.

3. Voorblad DD Vasstellen strategisch informatiebeveiligingsbeleid 2025-2029

Het strategische informatiebeveiligingsbeleid 2025-2029 is een basis om informatiebeveiliging te kunnen borgen en daarnaast nodig om te kunnen (blijven) voldoen aan wet- en regelgeving. Het college van B&W van de gemeente is bestuurlijk verantwoordelijk voor de borging van informatieveiligheid binnen de gemeente. Het college van B&W stelt het strategisch beleid voor informatieveiligheid voor de gemeente vast. Het actueel strategisch informatiebeveiligingsbeleid is geldend tot eind 2025 en verouderd. Dit beleid was door het college van B&W vastgesteld in maart 2020 en in 2024 verlengd in afwachting op de nieuwe Cyberbeveiligingswet. Dit beleid dient voor 1 januari 2026 te worden geactualiseerd.

Het college besluit; 

  1. het strategisch informatiebeveiligingsbeleid 2025- 2029 vast te stellen;
  2. het huidige en actuele strategisch gemeentelijk informatiebeveiligingsbeleid Dommelvallei organisaties in te trekken;
  3. de gemeentesecretaris mandaat te verlenen tot het vaststellen van onderwerp specifieke tactische beleidsregels geldend voor de gemeente.

4. Voorblad DD Migratieverklaring GOUW naar MyExports en Key2Financien

In 2023 is besloten om de meeste belastingtaken over te dragen aan de Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB). Per januari 2024 is deze overdracht bewerkstelligd. Vanaf toen heeft BSOB oude bezwaarschriften afgehandeld en Dienst Dommelvallei (DD) voert de lopende invorderingen nog uit. Voor de gemeentelijke belastingen gebruiken zowel de BSOB als de DD het pakket Gouw van GouwIT. Omdat de belastingtaken zijn overgedragen, ligt het voor de hand afscheid te nemen van de Gouw-applicatie en de gegevens over te zetten. Hiervoor is een migratieproject uitgevoerd en moet een migratieverklaring worden opgesteld.

Het college besluit akkoord te gaan met de migratieverklaring voor de migratie van de belastinggegevens uit GOUW naar My-Exports en Key2Financien.

5. Aanwijzing Ambtenaar burgerlijke stand

Voor het uitvoeren van de wettelijke taken met betrekking tot de burgerlijke stand dienen medewerkers aangewezen te zijn tot ambtenaar van de burgerlijke stand. Het college wordt verzocht om twee medewerkers van het team Klantcontactcentrum aan te wijzen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

Het college besluit de aanwijzingsbesluiten tot ambtenaar van de burgerlijke stand vast te stellen.

6. Zienswijze inrichting Fondsmanagement MRE

Het Algemeen Bestuur van Metropoolregio Eindhoven (MRE) heeft het voornemen om 2 BV’s en een stichting op te richten voor het beheer van (private) middelen die bedoeld zijn om de realisatie van 17.000 (extra) woningen en 2.280 aanvullende studenteneenheden te versnellen.
Het Algemeen Bestuur MRE is bevoegd tot deze oprichting, maar dient voorafgaand aan het besluit de raden en colleges van de deelnemende gemeenten in de gelegenheid te stellen hun zienswijze kenbaar te maken.

Advies
Het college besluit aan de gemeenteraad voor te stellen:

  1. een zienswijze in te dienen over:
    a. Memo voorgenomen BV structuur fondsen MRE
    b. Concept Akte van oprichting – Fondsbeheer B.V.
    c. Concept Akte van oprichting – Woonfonds B.V.
    d. Concept Akte van oprichting – Bestuursstichting
    waarin aandacht wordt gevraagd voor een verkenning naar de meerwaarde van onderbrenging van Regionaal Bereikbaarheidsfonds MRE in de voorgestelde BV-beheerstructuur, de risico’s in relatie tot de MRE-begroting, agendering van de jaarstukken en de benoemingsprocedure van de bestuurders;
  2. het Dagelijks Bestuur van Metropoolregio Eindhoven via een brief te informeren over het raadsbesluit.

7. Her)ontwikkeling Airborneweg 43; ontwerpbesluit en anterieure overeenkomst

Op 27 augustus 2024 heeft het college besloten om in principe medewerking te verlenen aan de (her)ontwikkeling aan de Airborneweg 43. Vanaf dat moment is in een interactief proces tussen de initiatiefnemer en gemeentelijke vertegenwoordigers gewerkt aan een eindplan. Alle afspraken die samenhangen met de planontwikkeling van deze locatie zijn inmiddels vastgelegd in de concept "Anterieure overeenkomst (her)ontwikkeling Airborneweg 43" en er is gewerkt aan een eindplan. Als resultaat van dit proces wordt het college gevraagd een ontwerpbesluit te accorderen over het eindplan, zodat dit ter inzage gelegd kan worden, en in te stemmen met de anterieure overeenkomst.

Het college besluit:

  1. de anterieure overeenkomst "Anterieure overeenkomst (her)ontwikkeling Airborneweg 43" aan te gaan met initiatiefnemer;
  2. een ontwerpbesluit te accorderen over “Eindplan (her)ontwikkeling Airborneweg 43”.

8. (Her)ontwikkeling Veerstraat 19-15-21 en Stakenburgstraat 18; advisering door raad m.b.t. ‘randvoorwaarden en uitgangspunten'

Voor de (her)ontwikkeling van de locatie Veerstraat 21-19-15 en Stakenburgstraat 18 zijn aan de Omgevingstafel de concept ‘randvoorwaarden en uitgangspunten (her)ontwikkeling locatie Veerstraat 21-19-15 en Stakenburgstraat 18’ geïnventariseerd.
Op 23 november 2023 heeft de gemeenteraad besloten, dat de gemeenteraad een adviserende rol heeft in de informele procesfase als er sprake is van een afwijking van de omgevingsvisie c.q. het omgevingsplan én er sprake is van een BOPA-procedure waarbij het gaat om het toevoegen van meer dan 25 woningen
Voordat het college een definitief besluit neemt over de ‘randvoorwaarden en uitgangspunten ‘(her)ontwikkeling van de locatie Veerstraat 21-19-15 en Stakenburgstraat 18’, dient de raad in dat kader eerst om advies gevraagd te worden over de ‘randvoorwaarden en uitgangspunten’. Als startpunt voor deze advisering gelden de concept ‘randvoorwaarden en uitgangspunten (her)ontwikkeling locatie Veerstraat 21-19-15 en Stakenburgstraat 18’.

Het college besluit:

  1. kennis te nemen van de aan de Omgevingstafel geïnventariseerde ‘randvoorwaarden en uitgangspunten (her)ontwikkeling locatie Veerstraat 21-19-15 en Stakenburgstraat 18’;
  2. de raad advies te vragen om de ‘randvoorwaarden en uitgangspunten (her)ontwikkeling locatie Veerstraat 21-19-15 en Stakenburgstraat 18’ over te nemen en/of deze ‘randvoorwaarden en uitgangspunten’ aan te vullen en hiervoor het memo bij een adviserende sessie te gebruiken.

9. Beslissing op het Woo-verzoek Breeakker (+verzoek bewoners Breeakker)

Op 8 september 2025 ontvangt het college een verzoek in het kader van de Wet open overheid (Woo). Er wordt verzocht om informatie met betrekking tot het project Breeakker-Noord.

Het college besluit:

  1. een beslissing te nemen op het Woo-verzoek, conform brief;
  2. de documenten met de in de inventarislijst corresponderende nummers 18, 20, 55, 59 en 61 openbaar te maken;
  3. de documenten met de in de inventarislijst corresponderende nummers 8, 9, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 54, 56, 58, 60, 62, 64, 66, 67, 68, 69, 70, 71 en 72 openbaar te maken met uitzondering van de persoonsgegevens op grond van artikel 5.1 lid 2 onder e van de Woo;
  4. de documenten met de in de inventarislijst corresponderende nummers 9, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 44, 46, 47, 48 en 49 openbaar te maken met uitzondering van de economische en financiële gegevens op grond van artikel 5.1 lid 2 onder b van de Woo;
  5. de documenten met de in de inventarislijst corresponderende nummers 40, 42, 45, 46 en 49 openbaar te maken met uitzondering van bedrijfs- en fabricagegegevens op grond van artikel 5.1 lid 1 onder c van de Woo, en andere bedrijfs- en concurrentiegevoelige gegevens op grond van artikel 5.1 lid 2 onder f van de Woo;
  6. de documenten met de in de inventarislijst corresponderende nummers 9, 57, 63, 65 en 68 openbaar te maken met uitzondering van de gegevens in strijd met het goed functioneren van de Staat, de andere publiekrechtelijke lichamen of bestuursorganen op grond van artikel 5.1 lid 2 onder i van de Woo;
  7. het document met het in de inventarislijst corresponderende nummer 50 in het geheel niet openbaar te maken op grond van artikel 5.1 lid 2 onder i van de Woo.

10. Raadsvoorstel Maatschappelijk vastgoedbeleid 2026-2029

Het Maatschappelijk Vastgoedbeleid 2026-2029 kan ter vaststelling worden voorgelegd aan de raad. In het Maatschappelijk Vastgoedbeleid is een aantal beleidsmatige uitgangspunten en kaders geformuleerd. Hiermee wordt de verbinding gelegd met de maatschappelijke opgaven op het gebied van het sociaal domein, duurzaamheid, ruimtelijke ontwikkeling en instandhouding en vervanging van maatschappelijk vastgoed. Vanuit dit beleid is de stap naar het Accommodatieplan direct vastgoed het volgende. De conceptversie daarvan wordt ter kennisname voorgelegd aan de raad.

Het college besluit aan de raad voor te stellen:

  1. het Maatschappelijk vastgoedbeleid 2026-2029 vast te stellen;
  2. kennis te nemen van de conceptversie van het Accommodatieplan direct vastgoed;
  3. de conceptversie van het Accommodatieplan direct vastgoed vast te stellen en deze versie als definitief te beschouwen, als het maatschappelijk vastgoedbeleid 2026-2029 ongewijzigd wordt vastgesteld door de raad;
  4. de nota van wijzigingen vast te stellen en te verwerken in het Maatschappelijk vastgoedbeleid 2026-2029 en de conceptversie van het Accommodatieplan direct vastgoed.

11. Accountantscontrole 2025

De accountant controleert in april 2026 de jaarrekening 2025. Hiervoor dient het controleprotocol 2025 inclusief het normenkader en de gewijzigde verantwoordingsgrens rechtmatigheid vastgesteld te worden.

Het college besluit om aan de auditcommissie voor te stellen om de volgende beslispunten aan de gemeenteraad voor te leggen:

  1. het Controleprotocol 2025 inclusief normenkader 2025 vast te stellen;
  2. in afwijking van artikel 8, lid 2 van de Financiële verordening de verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording op 2% van de werkelijke totale lasten exclusief toevoegingen aan de reserves vast te stellen;
  3. het melden van over- en onderschrijdingen van de baten en onderschrijdingen van lasten en investeringen in de jaarrekening 2025 als tijdig te beschouwen;
  4. Crowe Foederer BV geen (financiële) consequenties te laten verbinden aan het niet naleven door het college van de geldende eigen aanbestedingsrichtlijnen en de accountant mee te geven dat hij hier geen rekening mee hoeft te houden bij zijn oordeelsvorming.

12. Management Letter 2025 - Son en Breugel

De accountant heeft na de interimcontrole van de afgelopen weken de management letter uitgebracht. De adviezen van de accountant zijn voorzien van management commentaar.

Het college besluit:

  1. kennis te nemen van de management letter 2025;
  2. het management commentaar in de management letter 2025 vast te stellen.

13. F50 Veghel-Son-Ekkersrijt concept bestuursovereenkomst

Om fietsgebruik te stimuleren in het kader van de mobiliteitstransitie, is het gewenst om veilige, comfortabele en dekkend regionaal fietsnetwerk te realiseren. Een van deze routes is de snelfietsroute F50 Veghel-Son/Ekkersrijt, een fietsverbinding van Maashorst, via Meierijstad en Son en Breugel, naar Eindhoven/Ekkersrijt. In Son betreft dit de fietsverbinding in de noord-zuid richting van Meierijstad naar Eindhoven via het centrum van Son met een aftakking naar Ekkersrijt. Deze route sluit aan op de oost-west verbinding, de F58. Met bet realiseren van de fietsroute F50 geven we uitvoering aan het Mobiliteitsplan van de gemeente Son en Breugel waarin de fietsroute is opgenomen. Het aanleggen van deze veilige en comfortabele fietsvoorziening maakt het mogelijkheid om lokale knelpunten aan te pakken door werk met werk te combineren. Daarnaast is de snelfietsroute een aanvullende schakel in het regionaalfietsnetwerk. Om realisatie en financieringsafspraken vast te leggen, is het aangaan van een bestuursovereenkomst noodzakelijk. Deze fietsroute is een samenwerkingsproject met provincie Noord-Brabant, Metropool Regio Eindhoven (MRE), gemeente Meierijstad en de gemeente Son en Breugel.

Het college besluit:

  1. de bestuursovereenkomst voor de realisatie van de snelfietsroute F50 Veghel - Son/Ekkersrijt vast te stellen;
  2. de tekst over Bestuursovereenkomst Fietsroute F50 vast te stellen en op te nemen in de eerstvolgende raadsinformatiebrief;
  3. de burgemeester besluit de ondertekening van de bestuursovereenkomst, op grond van het bepaalde in artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet, op te dragen aan wethouder Boersma.