Aanwezig:
Hans Gaillard, burgemeester
John Frenken, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder
Jos de Bruin, wethouder
Rien Schalkx, secretaris
 

1. Vaststellen niet openbare besluitenlijst en openbare besluitenlijst d.d. 30 maart 2021 / Hans Gaillard

Het college stelt de besluitenlijsten vast.

2. Aanwijzing plaatsvervangend secretaris bezwaarschriftencommissie en plaatsvervangend klachtencoördinator / Hans Gaillard

Op 1 maart 2021 is mevrouw Suzanne Glaudemans gestart als juridisch beleidsmedewerker bij de gemeente Son en Breugel. In deze functie zal zij op moeten kunnen treden als plaatsvervangend secretaris van de bezwaarschriftencommissie en als plaatsvervangend klachtencoördinator. In verband met een functiewijziging kan de aanwijzing van de heer Frans den Hengst als plaatsvervangend secretaris van de bezwaarschriftencommissie en als plaatsvervangend klachtencoördinator worden ingetrokken.

Het college besluit:

  1. mevrouw mr. S.M.A. Glaudemans aan te wijzen als plaatsvervangend secretaris van de bezwaarschriftencommissie;
  2. de aanwijzing van de heer mr. F. den Hengst als plaatsvervangend secretaris van de bezwaarschriftencommissie in te trekken;
  3. mevrouw mr. S.M.A. Glaudemans aan te wijzen als plaatsvervangend klachtencoördinator;
  4. de aanwijzing van de heer mr. F. den Hengst als plaatsvervangend klachtencoördinator in te trekken.

3. Vacaturetekst voorzitter monumentencommissie / Jan Boermsa

Bij de monumentencommissie is een vacature ontstaan voor voorzitter. Wenselijk is dat deze wordt ingevuld. De werving van deze voorzitter beoogt tevens te anticiperen op de functie van voorzitter van de gemeentelijke adviescommissie die, na de inwerkingtreding van de Omgevingswet (waarschijnlijk in 2022), zowel monumentenzorg als ruimtelijk kwaliteitsbeleid omvat.

Het college besluit de functie voorzitter van de monumentencommissie en later tevens van de Gemeentelijke adviescommissie (monumentenzorg en ruimtelijk kwaliteitsbeleid) open te stellen.

4. Benoemen accountant vanaf boekjaar 2021 / Jan Boersma

De contractperiode met de huidige accountant BDO Audit & Assurance BV loopt tot en met het boekjaar 2020. Voor het controlejaar 2021 en verder zijn de accountancywerkzaamheden opnieuw Europees aanbesteed voor de drie gemeenten en Dienst Dommelvallei. Het resultaat van deze aanbesteding is een raadsvoorstel om Crowe Foederer BV te benoemen als accountant voor de boekjaren vanaf 2021.

Het college neemt voor kennisgeving aan het raadsvoorstel om Crowe Foederer BV te benoemen als accountant voor de boekjaren vanaf 2021.

5. Mandaatregeling en mandaatregister / Hans Gaillard

De mandatenlijst januari 2020 is niet meer actueel en kan worden ingetrokken. Daarvoor in de plaats komen de mandaatregeling en het mandaatregister. Mandaat betreft de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. In de mandaatregeling en het mandaatregister wordt geregeld voor welke bevoegdheden het college en de burgemeester mandaat verlenen. Als voor een bevoegdheid mandaat is verleend, betekent dit dat de betreffende medewerker namens het college of de burgemeester mag handelen.

Het college en de burgemeester besluiten, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft:

  1. de Mandaatregeling gemeente Son en Breugel 2021 vast te stellen;
  2. het bijbehorende Mandaatregister d.d. 6 april 2021 vast te stellen;
  3. de mandatenlijst januari 2020 in te trekken.

6. Afwijzen Wilhelminalaan 11 als gemeentelijk monument / Jan Boersma

Voor het pand Wilhelminalaan 11 te Son en Breugel is door de monumentencommissie een Redengevende Omschrijving opgesteld. Daaruit blijkt dat dit pand geen bijzondere architectonische- en zeldzaamheidswaarde meer heeft. Het voorstel is dan ook het pand Wilhelminalaan 11 niet aan te wijzen als gemeentelijk monument.

Het college besluit het pand Wilhelminalaan 11 niet aan te wijzen als gemeentelijk monument.

7. Subsidieregeling coronasteun maatschappelijke organisaties / Jos de Bruin

De coronacrisis duurt voort en ook steeds meer maatschappelijke organisaties komen in het nauw vanwege doorlopende kosten en uitblijvende inkomsten. Het college heeft op 19 januari 2021 gevraagd na te denken over criteria voor ondersteuning en deze voor te stellen bij nieuwe verzoeken. Dit heeft geresulteerd in de subsidieregeling coronasteun maatschappelijke organisaties. Deze regeling heeft als doel om de maatschappelijke infrastructuur (onze vrijwilligersorganisaties) te ondersteunen gedurende de coronacrisis.

Het college besluit:

  1. de subsidieregeling coronasteun maatschappelijke organisaties 2021 vast te stellen;
  2. de kosten die voortvloeien uit de subsidieregeling te dekken uit de middelen die door het rijk als coronasteun beschikbaar worden gesteld of hiervoor de specifieke uitkering voor sport te gebruiken.

8. Steunverzoek Harmonie Pro Honore et Virtute / Jos de Bruin

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 6 april 2021 de ‘subsidieregeling coronasteun maatschappelijke organisaties 2021’ vastgesteld. Enige tijd geleden hebben we vanuit Harmonie Pro Honore et Virtute een steunverzoek ontvangen voor de opgelopen schade tijdens de coronacrisis. In dit collegevoorstel behandelen we het verzoek langs de in de subsidieregeling opgenomen criteria.

Het college besluit aan de hand van de ‘subsidieregeling coronasteun maatschappelijke organisaties 2021’ Harmonie Pro Honore et Virtute met een bedrag van € 16.175,- te ondersteunen en de kosten te dekken uit de beschikbare corona reserves.