Aanwezig:
Hans Gaillard, burgemeester
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder
Jos de Bruin, wethouder
Harry Meeuwsen, secretaris a.i.

Afwezig:
John Frenken, wethouder

1. Niet openbare besluitenlijst en openbare besluitenlijst d.d. 30 november 2021 / Hans Gaillard

Het college stelt de besluitenlijsten vast.

2. Tariefsverhoging Stichting begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel / Jan Boersma

Elk jaar vraagt de Stichting begraafplaats en uitvaartcentrum Wolfswinkel aan het college toestemming om het tarief voor het nieuwe jaar vast te stellen. Dit jaar ligt de verhoging voor van 2022. Deze bedraagt 5% (besluit 9 maart 2021) + CBS-index. Het voorstel is in te stemmen met de tariefsverhoging per 2022.

Het college besluit in te stemmen met de gevraagde tariefsverhoging 2022 voor de Begraafplaats en Uitvaartcentrum Wolfswinkel.

3. Herijking gemeentefonds / Jan Boersma

Het verzoek van drie wethouders financiën is om namens de drie colleges via een brief onze inhoudelijke bezwaren kenbaar te maken.

Het college besluit in te stemmen met de voorgelegde brief, die namens drie colleges wordt verstuurd.

4. Cyber Incident management / Hans Gaillard

Het aantal Cyber incidenten neemt toe in de wereld en in Nederland. Op dit moment is er bij ons geen Cyber Incident Response organisatie voor het geval er een Cyber incident optreedt met een medium, hoge of kritieke prioriteit. In maart 2021 hebben wij ook te maken gehad met zo’n Cyber incident, uit de evaluatie daarvan bleek dat er een Cyber Incidentmanagement organisatie beschreven, doorleefd en getraind moet worden.

Het college stemt in met het Cyber Incident managementbeleid met bijbehorende organisatie.

5. Programma indeling Politieke Avond 9 december 2021 / Hans Gaillard

Het college bespreekt de stukken die voor de politieke avond van 9 december zijn geagendeerd.

6. Informatieve bijeenkomst raad 16 december 2021; benodigde besluiten raad / John Frenken

De komende maanden dienen door de gemeenteraad keuzes gemaakt te worden in relatie tot -en in het kader van de Omgevingswet en het omgevingsplan. Om de gemeenteraad hierop goed voor te bereiden, wordt de raad tijdens de informatieve bijeenkomst nader geïnformeerd over deze te maken keuzes. De informatieve bijeenkomst van 16 december 2021 omvat enerzijds het delen van verdere achtergrondinformatie (in aanvulling op wat de raad al eerder heeft ontvangen over de Omgevingswet) over de betekenis van de Omgevingswet. Anderzijds geeft het een beeld van die activiteiten die we met de gemeenteraad gaan doen om voor 1 juli 2022 te komen tot een aantal benodigde besluiten. De raad wordt nog niet gevraagd om keuzes te maken.

Het college besluit om de raadsleden uit te nodigen voor een informatieve bijeenkomst op 16 december 2021, om in gesprek te gaan over de aspecten van de Omgevingswet waarover de raad in 2022 besluiten dient te gaan nemen, conform het voorgelegd informatief document en bijbehorende bijlagen.

7. LED-scherm Optisigns / Jan Boersma

De huidige overeenkomst tussen gemeente Son en Breugel en Optisigns B.V. voor exploitatie van een led-scherm op Ekkersrijt wordt op 31-12-2021 van rechtswege beëindigd. De geplande aanbesteding van een reclamemast én led-schermen op Ekkersrijt is door de covid19- crisis uitgesteld en wordt naar verwachting medio 2022 uitgevoerd. Optisigns heeft de gemeente gevraagd of zij het bestaande led-scherm aan de Ekkersrijt 10.000 in tussenliggende periode (6 maanden) mag blijven exploiteren tot deze aanbesteding heeft plaatsgevonden.

Het college besluit in te stemmen met de overeenkomst met Optisigns B.V. voor exploitatie van het led-scherm aan de Ekkersrijt 10.000 tot en met 30 juni 2022.

8. Vaststelling subsidies 2020 / Jos de Bruin

Ieder jaar ontvangt de gemeente Son en Breugel, van een deel van de subsidiepartners, verantwoordingsdocumenten voor de verleende subsidies van het jaar ervoor (2020 in dit geval). Deze verantwoordingsdocumenten inmiddels allemaal ingediend bij de gemeente Son en Breugel. Aan het college nu de taak om de in 2020 verleende subsidies definitief vast te stellen.

Het college besluit:

  1. kennis te nemen van de analyse van de verleende subsidies 2020 onder 'wat gaan we daarvoor doen';
  2. de kosten voor de nabetaling aan Stichting MeeDoen Werkt, € 29.425, te betalen uit het daarvoor bestemde budget.
  3. de subsidies 2020 als volgt definitief vast te stellen:
  •  De subsidie aan LEVgroep vast te stellen op € 606.464,30.
  •  De subsidie aan Lumens vast te stellen op € 379.219.89.
  •  De subsidie aan Bibliotheek Dommeldal vast te stellen op € 325.374,22.
  •  De subsidie aan GGzE vast te stellen op € 69.917,37.
  •  De subsidie aan MEE de Meentgroep vast te stellen op € 181.383.74.
  •  De subsidie aan Stichting het Vestzaktheater vast te stellen op € 165.106,-.
  •  De subsidie aan Stichting MeeDoen Werkt vast te stellen op € 64.425,- en € 29.425,- na te betalen.
  •  De subsidie aan Stichting Leergeld vast te stellen op € 54.432,-.
  •  De subsidie aan JC Oase vast te stellen op € 17.470,-.
  •  De subsidie aan Harmonie vast te stellen op € 10.500,-
  •  De subsidie aan IVN vast te stellen op € 9.909,47.
  •  De subsidie aan Carrousel vast te stellen op € 18.832,-

9. Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning naleving op coronatoegangsbewijzen / Jos de Bruin

Sinds 22 september jl. geldt voor verschillende locaties dat alleen publiek mag worden toegelaten met een geldig coronatoegangsbewijs (CTB) en een geldig identiteitsdocument. Voor een aantal organisaties en ondernemers betekent dit dat er voor de toelating tot de locatie moet worden gecontroleerd op het CTB en het identiteitsbewijs. Vanuit het Rijk is er besloten om via de Veiligheidsregio’s een specifieke uitkering te verstrekken voor het ondersteunen van de naleving op de controleplicht van het coronatoegangsbewijs op locaties waar dat nodig is. Deze subsidieregeling voorziet in een verdeling van deze uitkering in de gemeente Son en Breugel.

Het college besluit de Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen gemeente Son en Breugel 2021 vast te stellen.