Openbare besluitenlijst 8 juni 2021
Aanwezig:
Hans Gaillard, burgemeester
John Frenken, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder
Jos de Bruin, wethouder
Rien Schalkx, secretaris Harrie Meeuwsen, directeur a.i.
1. Niet openbare besluitenlijst en openbare besluitenlijst d.d. 1 juni 2021 / Hans Gaillard
Het college stelt de besluitenlijsten vast.
2.Vergoeding proceskosten bezwaarprocedure / Hans Gaillard
Op 11 mei 2021 is een nieuwe beslissing op bezwaar genomen, ten aanzien van het bezwaar van de Stichting Platform Keelbos. Abusievelijk is niet geadviseerd op het verzoek om een vergoeding in de proceskosten conform artikel 7:15 van de Awb.
Het college besluit de stichting een proceskostenvergoeding toe te kennen conform opgave stichting d.d. 9 juli 2020.
3. Verordening tot tweede wijziging van de Algemene plaatselijke verordening 2019 gemeente Son en Breugel / Hans Gaillard
De verkoop en het gebruik van lachgas neemt toe. Lachgas wordt steeds vaker, en steeds meer gebruikt door jonge, onervaren gebruikers. Gebruikers lopen grote gezondheidsrisico’s. Daarnaast zorgt het gebruik van lachgas voor hinder en overlast. Op dit moment is het bezit en het gebruik van lachgas niet verboden. Het is daarom lastig om daartegen handhavend op te treden. Door middel van het wijzigen van de Algemene plaatselijke verordening kan er handhavend worden opgetreden tegen het gebruik van lachgas.
Het college besluit het raadsvoorstel ‘Verordening tot tweede wijziging van de Algemene plaatselijke verordening 2019 gemeente Son en Breugel’ voor te leggen aan de gemeenteraad.
4. Herontwikkeling Ruysdaelstraat 2, aanpassing randvoorwaarden en uitgangspunten en definitieve reactie op brief Woonstichting 'thuis / John Frenken
Op 23 februari 2021 heeft het college als reactie op de brief van Woonstichting ‘thuis van 29 januari 2021 in concept een reactie gegeven op een aantal vragen. Eén vraag, betreffende welk woningbouwprogramma is toegestaan op deze locatie, heeft uw college voor een reactie voorgelegd aan de raadscommissies Grondgebiedzaken en burgerzaken d.d. 08 april 2021. De uitkomst van deze consultatie is dat er geadviseerd is om op de locatie in ieder geval 20 wooneenheden in de sociale huur door Woonstichting ‘thuis te laten realiseren en te laten verhuren, die bij de 1e verhuring gaan naar cliënten met een 24-uurs permante zorgbehoefte met WLZ-indicatie zoals bekend bij Stichting Doorpakken Wonen. De overige ontwikkelingsruimte is ten behoeve van ‘reguliere’ sociale huurwoningen. Tegelijkertijd zijn een aantal andere zaken meegegeven die vragen om een aanvulling/aanpassing van de op 7 juli 2020 door het college vastgestelde ‘randvoorwaarden en uitgangspunten’ die gelden voor de planontwikkeling door Woonstichting ‘thuis. Het college wordt gevraagd met deze input een besluit te nemen over een definitieve reactie op de brief van Woonstichting ‘thuis en de aangepaste/aangevulde ‘randvoorwaarden en uitgangspunten’.
Het college besluit:
- de antwoorden op de vragen van Woonstichting ‘thuis in de brief van 29 januari 2021 definitief vast te stellen;
- in te stemmen met de aangepaste en aangevulde ‘randvoorwaarden en uitgangspunten’ voor de herontwikkeling van de ontwikkelingslocatie Ruysdaelstraat 2;
- Woonstichting ‘thuis schriftelijk te informeren over de antwoorden als reactie op de brief van 29 januari 2021 en de aangepaste ‘randvoorwaarden en uitgangspunten’ en te verzoeken met een uitgewerkt plan te komen dat hieraan invulling geeft.
5. Jaarrekening 2020 / Jan Boersma
Het college stelt jaarlijks de jaarstukken op (bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening). Deze zijn half april voor de controle beschikbaar gesteld aan de accountant. De accountant geeft haar bevindingen weer in een verslag en de eventueel aangepaste versie van de jaarrekening gaat daarna ter vaststelling naar de raad. De accountant heeft in het accountantsverslag aangegeven dat de jaarrekening getrouw en rechtmatig tot stand is gekomen. In het raadsvoorstel is ook een voorstel tot resultaatbestemming opgenomen.
Het college neemt het concept accountantsverslag van bevindingen van de accountant voor kennisgeving aan en stemt in met en legt ter vaststelling voor aan de raad:
- jaarverslag en jaarrekening 2020;
- raadsvoorstel;
- reactie college op het accountantsverslag.
6. Beslissing op bezwaar afwijzing aanvraag uitkering IOAW / Paul van Liempd
Op 3 december 2020 besluit het college om de aanvraag om een uitkering op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) naar de norm voor een alleenstaande af te wijzen. Op 8 januari 2021 ontvangt het college een bezwaarschrift van de bezwaarmaker tegen bovengenoemd besluit. De bezwaarschriften-commissie adviseert om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren, het bestreden besluit in stand te laten en het verzoek om vergoeding van proceskosten af te wijzen.
Het college besluit:
- het bezwaarschrift ongegrond te verklaren;
- het bestreden besluit in stand te laten;
- het verzoek om vergoeding van proceskosten af te wijzen;
- voor de motivering van het besluit te verwijzen naar het advies van de bezwaarschriftencommissie.
7. Optimalisatieafspraken Stedelijk Gebied Eindhoven 2021 / Hans Gaillard
Op 11 juni 2021 staat het Bestuurlijk Platform van het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) gepland. Middels dit advies worden de agenda en de onderliggende stukken voor kennisgeving aan het college voorgelegd. Verder dienen, voorafgaand aan het Bestuurlijk Platform, de Optimalisatieafspraken 2021 in de individuele colleges te worden besproken. In het Bestuurlijk Platform van 11 juni 2021 verzorgt ieder lid een terugkoppeling van deze bespreking.
Het college besluit:.
- om van de agenda en de onderliggende stukken voor het Bestuurlijk Platform van het Stedelijk Gebied Eindhoven d.d. 11 juni 2021 kennis te nemen;
- om de Optimalisatieafspraken Stedelijk Gebied Eindhoven 2021 te bespreken;
- om bij de collegeleden te informeren hoe zij de betrokkenheid bij de samenwerking van het Stedelijk Gebied Eindhoven ervaren.
8. Inzamelfrequenties GFT/PMD bij toetreding Gemeenschappelijke Regeling Blink per 1-1-2022 / Paul van Liempd
Op 18 maart 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met een toetredingsverzoek richting de Gemeenschappelijke Regeling Blink. Er is afgesproken om onderzoek te doen naar mogelijke reducties binnen de toen voorgelegde bandbreedte. Naast het huidige zijn er twee nieuwe scenario's uitgekomen:
B. reductie PMD (PMD 1x per 2 weken, GFT ongewijzigd);
C. reductie PMD en GFT (PMD 1x per 2 weken, GFT 3 maanden 1x per week en 9 maanden 1x per 2 weken).
Het college legt de keuze voor aan de raad, maar spreekt zelf de voorkeur uit voor het reduceren van zowel de PMD als GFT inzameling. Het college besluit:
- de gemeenteraad in een beeldvormende vergadering te informeren over 3 scenario’s voor de inzamelfrequentie voor GFT en PMD vanaf 1-1-2022, te weten:
A. huidige dienstverlening (PMD 1x per week, GFT 9 maanden 1x per week en 3 maanden 1x per 2 weken);
B. reductie PMD (PMD 1x per 2 weken, GFT 9 maanden 1x per week en 3 maanden 1x per 2 weken);
C. reductie PMD en GFT (PMD 1x per 2 weken, GFT 3 maanden 1x per week en 9 maanden 1x per 2 weken), waarbij het college de voorkeur uitspreekt voor scenario C. - de inwoners voorafgaand aan de beeldvormende vergadering via een enquête te raadplegen.
9. Afgewezen aanvraag Tozo 3 / Paul van Liempd
Het college besluit om:
- de beslissing op het bezwaar, tegen het besluit om de aanvraag voor een tijdelijke uitkering voor levensonderhoud (Tozo 3) af te wijzen, in stand te laten.
- aan de persoon in kwestie een bedrag toe te kennen uit het coronafonds en hiervoor afdoeningsmandaat te verlenen aan wethouder Van Liempd.