Aanwezig:
Suzanne Otters-Bruijnen, burgemeester
Jelle de Jong, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Steven Grevink, wethouder
Jeroen Wesselink, secretaris

1. Interne (niet openbare) besluitenlijst en openbare besluitenlijst d.d. 25 april 2023 - Suzanne Otters

Het college stelt de besluitenlijsten vast.

2. Beslissing Woo-verzoek Risicotaxatietool - Suzanne Otters

Op 29 maart 2023 ontvangt het college een verzoek in het kader van de Wet open overheid (Woo) van aanvrager. Verzocht wordt om informatie met betrekking tot de inzet van de Risicotaxatietool op het industrieterrein Ekkersrijt. Beoordeeld is dat een deel van de verzochte informatie niet openbaar gemaakt kan worden op grond van artikel 5.1 lid 2 onder c van de
Woo (het belang van opsporing en vervolging van strafbare feiten), artikel 5.1 lid 2 onder d van de Woo (het belang van inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen) en artikel 5.1 lid 2 onder e van de Woo (eerbiediging van de peroonlijke levenssfeer).

Het college besluit:

  1. een beslissing te nemen op het Woo-verzoek van aanvrager d.d. 29 maart 2023;
  2. dat de Woo geen betrekking heeft op informatie die reeds openbaar is;
  3. de documenten genoemd in de inventarislijst met volgnummers 1, 2, 3, 8 t/m 14 en 16 t/m 28 openbaar te maken, met uitzondering van persoonsgegevens op grond van artikel 5.1 lid 2 onder e van de Woo;
  4. openbaarmaking van de documenten genoemd in de inventarislijst met volgnummers 3, 13 en 14 in het geheel te weigeren op grond van artikel 5.1 lid 2 onder c van de Woo (het belang van opsporing en vervolging van strafbare feiten), artikel 5.1 lid 2 onder d van de Woo (het belang van inzicht, controle en toezicht door bestuursorganen).

3. Jaarverslag ondermijning 2022 - Suzanne Otters

Het jaarverslag legt verantwoording af over de uitvoering van het Programma Ondermijning Dommelstroom en rapporteert over de behaalde resultaten. Binnen dit programma hebben gemeenten, Son en Breugel, Cranendonck, Geldrop-Mierlo, Heeze-Leende, Nuenen, Valkenswaard, Het OM, politie en de belastingdienst samengewerkt om ondermijnende criminaliteit te voorkomen en te bestrijden. Pijlers van 2022 zijn "bestuurlijke weerbaarheid", "maatschappelijke weerbaarheid" en "actiegerichtheid". Wij stellen het college en de raad op de hoogte van regionaal behaalde resultaten.

Het college besluit:

  • kennis te nemen van het Jaarverslag Ondermijning 2022 Basisteam Dommelstroom;
  • in te stemmen met de RIB tekst.

4. Beleidsregels verwijderen voorwerpen in de berm - Suzanne Otters

In de gemeente Son en Breugel worden op diverse plaatsen in de bermen paaltjes, betonblokken of overige voorwerpen aangetroffen. Aannemelijk is dat dit wordt gedaan om te voorkomen dat er wordt geparkeerd in de bermen. Genoemde objecten kunnen tot verrommeling van de openbare ruimte leiden, overlast dan wel gevaar opleveren en de bruikbaarheid van de weg verminderen of teniet doen. Gezien de problematiek is het wenselijk dat er beleid wordt opgesteld waarin uiteen wordt gezet hoe de gemeente handelt in dergelijke casussen. Er zijn nu 2 zaken in behandeling. Het college wordt geadviseerd hiermee in te stemmen.

Het college besluit:

  • de “Beleidsregels verwijderen voorwerpen in de bermen” vast te stellen;
  • de raad via de raadsinformatiebrief hierover te informeren.

5. Beleidsregels verwijderen voorwerpen in de openbare ruimte - Suzanne Otters

In de gemeente Son en Breugel worden op diverse plaatsen, in de openbare ruimte niet zijnde de weg caravans, aanhangwagens, voertuigwrakken, defecte voertuigen, bootjes en overige voorwerpen aangetroffen. Genoemde objecten kunnen tot verrommeling van de openbare ruimte leiden, overlast opleveren en de bruikbaarheid van de locatie waar de voorwerpen worden aangetroffen verminderen of teniet doen. De wegsleepverordening kan hier niet voor worden ingezet. Gezien de problematiek is het wenselijk dat er beleid wordt opgesteld waarin uiteen wordt gezet hoe de gemeente handelt met dergelijke casussen.

Het college besluit:

  • de beleidsregels verwijderen voorwerpen in de openbare ruimte vast te stellen;
  • de raad hierover te informeren met de tekst van de raadsinformatiebrief.

6. Bestuurlijke planning - Suzanne Otters

De bestuurlijke planning biedt een overzicht van onderwerpen die op enig moment adviserend, informerend, beeldvormend, oordeelsvormend of besluitvormend in het programma van een Politieke Avond c.q. de agenda van een raadsvergadering worden opgenomen. Het is een dynamisch document dat periodiek wordt geactualiseerd. De bestuurlijke planning is een vast onderwerp op de agenda van het presidium en de frequentie van zijn vergaderingen is dan ook leidend voor de actualisatierondes. De volgende vergadering van het presidium is op 25 mei. De bestuurlijke planning is tot stand gekomen met input vanuit de ambtelijke organisatie, al dan niet afgestemd in een overleg met de portefeuillehouder. De planning is op kwartaalniveau weergegeven. Op verzoek van het presidium is tevens een gedetailleerdere planning aangeboden; hierin zijn van alle onderwerpen waarvan verwacht wordt dat zij tussen nu en de volgende vergadering van het presidium (13 juli) voor een politieke avond geagendeerd worden, de concrete data van informerende, adviserende, beeldvormende, oordeelsvormende en/of besluitvormende sessies opgenomen. De Bestuurlijke Planning ligt nu ter kennisgeving aan het college voor, daarna zal de planning met de raads- en burgerleden gedeeld worden.

Het college besluit kennis te nemen van de geactualiseerde bestuurlijke planning.

7. RIB proces jeugd- en jongerenbeleid - Jelle de Jong

De raad heeft in het bestuursakkoord 2022 – 2026 opgenomen een apart jeugdbeleid op te stellen, waarbij speciaal aandacht is voor een gevarieerd aanbod in onze gemeente voor jeugdigen van 12 tot 18 jaar. Het huidige beleid ((op)groeien in een positief opvoedklimaat,vastgesteld in 2019) wordt hiermee geactualiseerd. De raad wordt geïnformeerd over het
proces en de planning.

Het college besluit om de raadsinformatietekst ‘proces voor jeugd- en jongerenbeleid’ op te nemen in de eerstvolgende raadsinformatiebrief.

8. St Genovevastraat beoogde nieuwe planopzet maart april 2023 t.b.v. informatiebijeenkomst - Jelle de Jong

In 2017 heeft uw college besloten om in principe medewerking te verlenen aan de (her)ontwikkeling van de locatie St. Genovevastraat tot een woningbouwlocatie en de gemeentelijke gronden hiervoor aan te bieden en te verkopen. Op 24 mei 2022 is het eindplan (incl. residueel grondbod) door u vastgesteld. Door een gewijzigde grondpositie ontstond de situatie tot te werken aan een andere inrichting van het gebied. De nieuwe planopzet wordt tijdens de inloopbijeenkomst van 09 mei 2023 aan de omwonenden gepresenteerd om onder meer reactie op te halen. Uw college wordt gevraagd kennis te nemen van deze nieuwe planopzet, zodat het proces om te komen tot de gewenste woningbouw kan worden voortgezet.

Het college neemt kennis van de nieuwe planopzet ‘project Sint Genovevastraat-Veerstraat-Breugel d.d. 07-04-2023’ (variant B1) voor de (her)ontwikkelingslocatie St. Genovevastraat dat op 09 mei 2023 tijdens de 3e bewonersbijeenkomst zal worden toegelicht en gepresenteerd.