Openbare besluitenlijst gemeenteraadsvergadering 12 december 2024
Eerste verlenging opdracht accountant
De raad besluit Crowe Foederer aan te wijzen als accountant voor de boekjaren 2025 en 2026.
Op 29 april 2021 heeft de gemeenteraad Crowe Foederer BV benoemd als accountant voor de boekjaren 2021 tot en met 2024. De contractperiode loopt dus binnenkort af. Het contract wordt verlengd met 2 jaar.
Intrekking Subsidieverordening Gemeentelijk Sociaal Fonds
De raad besluit de Subsidieverordening Gemeentelijk Sociaal Fonds 2013 met ingang van 1 januari 2025 in te trekken.
De raad vraagt het college naar aanleiding van dit agendapunt (motie):
- De gemeenteraad actiever te informeren over beleidskeuzes die gevolgen hebben voor inwoners, zeker als die beleidskeuzes onderdeel zijn van een voorstel waarin meerdere zaken zijn gecombineerd (zoals bijvoorbeeld de begroting).
- De betreffende inwoners te begeleiden in het zoeken naar een goed financieel alternatief.
Verordening onroerendezaakbelastingen 2025
De raad besluit:
- de verordening onroerendezaakbelastingen 2025 vast te stellen;
- de Begrotingswijziging 11 van 2024 vast te stellen.
Jaarlijks moet uiterlijk 31 december de verordening onroerendezaakbelastingen voor het daaropvolgende jaar worden vastgesteld en gepubliceerd.
Programmering werklocaties Zuidoost-Brabant
De raad besluit:
- de ‘Visie werklocaties Metropoolregio Eindhoven, versie 4.1’ vast te stellen;
- kennis te nemen van de Uitvoeringsstrategie en de concept Uitvoeringsagenda van de Regionale Programmering Werklocaties Zuidoost Brabant;
- het financieel arrangement behorende bij de programmering werklocaties SGE te beëindigen.
In september 2022 heeft de provincie Noord-Brabant een nieuwe prognose voor de behoefte aan werklocaties gepubliceerd. De provincie heeft de Brabantse regio’s verzocht een nieuwe programmering op te stellen voor de periode tot 2030, met een doorkijk naar 2040. Doel is een gedeelde visie op de werklocaties in de regio, zodat de gewenste economische ontwikkeling van de regio gefaciliteerd kan worden.
Elektrisch laden in Son en Breugel – Laadplan
De raad stelt de visie op laden en het laadbeleid zoals opgenomen in ‘Elektrisch laden in Son en Breugel – Laadplan’ vast en besluit dit als uitgangspunt te hanteren bij de verdere uitrol van de publieke laadinfrastructuur.
Met dit plan dragen we bij aan de Omgevings- en Mobiliteitsvisie waarin we aangeven dat we ons inzetten voor duurzame vervoersopties en hiermee bijdragen aan een schoner milieu en betere leefomgeving. We streven naar een toekomstbestendig en duurzaam mobiliteitssysteem, waarbij we rekening houden met de behoeften van alle inwoners, bedrijven en bezoekers.
Ontwikkelvisie de Breeakker – noordelijk deel
De raad stelt de “Ontwikkelvisie de Breeakker – noordelijk deel -” vast als kaderstellend document voor verdere uitwerkingen en gesprekken.
De raad heeft op 20 april 2023 op grond van artikel 4 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) op een deel van de onroerende zaken gelegen in het gebied de Breeakker een voorkeursrecht gevestigd. Om duidelijkheid te krijgen of alle percelen die belast zijn met het voorkeursrecht hieronder blijven vallen is een Ontwikkelvisie opgesteld. Deze visie is na een intensief proces – o.a. in samenspraak met betrokkenen – tot stand gekomen.
Gedeeltelijk intrekken van het voorkeursrecht gebied Breeakker
De raad besluit:
- op grond van artikel 9.5 lid 1 van de Omgevingswet (Ow) om het voorkeursrecht, zoals door de raad op 20 april 2023 gevestigd op grond van artikel 6 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg), op een deel van de onroerende zaken die zijn gelegen in het gebied ‘Breeakker’ in Son en Breugel, gedeeltelijk in te trekken. Het gaat om onroerende zaken die zijn aangegeven op de bij dit besluit behorende grondplantekening met nummer 0373.8049.GPN001b d.d. 4 oktober 2024 en percelenlijst, waarop zijn vermeld de op de intrekking betrekking hebbende onroerende zaken, hun grootte en de namen van de eigenaren en rechthebbenden op de beperkte rechten waaraan die onroerende zaken zijn onderworpen, een en ander naar de stand van de openbare registers van het kadaster van (bijgewerkt t/m) 9 februari 2023;
- dit besluit bekend te maken aan de eigenaren van en de beperkt gerechtigden op de onder beslispunt 1 bedoelde onroerende zaken, het voorkeursrecht door te halen in de openbare registers en aan de eisen te voldoen die de Ow, de Algemene wet bestuursrecht, de Bekendmakingswet en de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen stellen, zodat het rechtsgevolg als bedoeld in artikel 9.5 lid 1 van de Ow ontstaat.
Uit de “Ontwikkelvisie de Breeakker - noordelijk deel -“ blijkt dat een deel van de onroerende zaken waarop een voorkeursrecht is gevestigd de gewenste ontwikkeling van het gebied niet in de weg staan. Daarmee vervalt het belang van de gemeente om de betrokken onroerende zaken te blijven belasten met een voorkeursrecht. Voor de overige onroerende zaken blijft het voorkeursrecht doorlopen.
Omzetting Dienst Dommelvallei in bedrijfsvoeringsorganisatie
De raad besluit
- geen zienswijze op de ontwerpregeling ‘Gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoeringsorganisatie Dienst Dommelvallei’ bij het college kenbaar te maken;
- ten aanzien van het Bedrijfsplan 2.0 de vrijheid te nemen wel een zienswijze mee te geven (amendement).
De Gemeenschappelijke regeling (GR) Dienst Dommelvallei (DDV) is in 2014 vormgegeven als openbaar lichaam (Wgr). De huidige vorm, met een zogenaamd geleed bestuur, bestaande uit een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur, wordt omgevormd naar een bedrijfsvoeringsorganisatie met één bestuur. Op deze manier wordt de bestuurlijke slagkracht op de DDV versterkt, doordat het bestuur van de DDV in positie is als eigenaar van de dienst en direct kan schakelen met de colleges in de drie gemeenten.
De raad vraagt het college naar aanleiding van dit agendapunt (motie):
- binnen het bestuur en de directie van DDV erop aan te dringen om objectief bepaalde prestatie-indicatoren te gaan gebruiken;
- deze prestatie-indicatoren terug te laten komen in de Dienstenovereenkomst met de aangesloten gemeenten;
- deze prestatie-indicatoren, uitgezet in de tijd, te rapporteren in begrotingen en jaarverslagen.
Kredietaanvraag voor renovatie en verduurzaming sporthal De Landing
De raad besluit een krediet van € 2.147.000,-- inclusief BTW beschikbaar te stellen voor renovatie en verduurzaming van sporthal De Landing. De raad stelt de 2e begrotingswijziging 2025 vast waarin de financiële gevolgen van dit besluit zijn verwerkt.
In 2011 is sporthal De Landing opgeleverd. Tijdens de bouw is de aannemer failliet gegaan. De bouw is afgerond door een andere aannemer, onder de voorwaarden dat geldende garantievoorwaarden grotendeels kwamen te vervallen. Bij de overdracht zijn mankementen onderbelicht gebleven. De afgelopen jaren zijn deze gebreken aan het licht gekomen. We hebben ad-hoc-maatregelen genomen om de sporthal in gebruik te houden. Daarnaast zijn er ontwikkelingen op het gebied van verduurzaming van gebouwen en installaties.
Meer informatie
Alle stukken behorende bij deze vergadering staan in de vergaderkalender. U kunt de stukken downloaden bij de desbetreffende datum van de raadsvergadering. U kunt ook contact opnemen met raadsgriffier mevrouw Moniek Weerts , telefoon 0499-491491.
Het samenvattend verslag van de vergadering vindt u als agendapunt bij de raadsvergadering van donderdag 30 januari 2025. Het integrale audioverslag van de vergaderingen staat inmiddels in de vergaderkalender.