Aanwezig: 
Hans Gaillard, burgemeester
John Frenken, wethouder
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder
Jos de Bruin, wethouder
Rien Schalkx, secretaris

1. Niet openbare besluitenlijst en openbare besluitenlijst b&w vergadering d.d. 6 mei 2020 / Hans Gaillard 

Het college stelt de besluitenlijst en de openbare besluitenlijst vast overeenkomstig de concepten.
 

2. Handhaving / Jan Boersma

Een stuk gemeentegrond, grenzend aan de achtertuinen behorende bij de woningen aan de De Klerkstraat 1 en 3, is onrechtmatig in gebruik door de bewoners. Tevens is het stuk grond met de bestemming ‘Verkeer’ ingericht als tuin. Voorgesteld wordt om het betreffende stuk grond te verkopen aan de eigenaren van deze woningen en het bestaande gebruik als ‘tuin’ positief te bestemmen in de komende bestemmingsplanherziening, waardoor de onrechtmatige situatie wordt opgeheven. Vanwege het gelijkheidsprincipe worden vergelijkbare percelen in de wijk ook als verkoopbaar ingetekend op de verkoopkaart die ook op de gemeentelijke website is gepubliceerd.

Het college besluit:

  1. een stuk gemeentegrond, grenzend aan de achtertuin behorende bij de woning aan de De Klerkstraat 1, te verkopen aan de eigenaren van deze woning voor een grondprijs van € 100,- per m2;
  2. een stuk gemeentegrond, grenzend aan de achtertuin behorende bij de woning aan de De Klerkstraat 3, te verkopen aan de eigenaren van deze woning voor een grondprijs van € 100,- per m2;
  3. het strijdig gebruik van deze gronden te legaliseren door het bestaande gebruik als ‘tuin’ positief te bestemmen in de komende bestemmingsplanherziening voor dit gebied;
  4. ter voorkoming van ongelijke behandeling vergelijkbare stroken in deze wijk als verkoopbaar aan te merken en als zodanig in te tekenen op de verkoopkaart.


3. Regionale inkoop inburgering 2020 - 2025 / Paul van Liempd

Per 1 juli 2021 gaat een nieuw inburgeringstelsel van start. Door het lage aantal inburgeraars in de kleinere gemeenten, geeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de nadrukkelijke opdracht om regionaal in te kopen. Om aan deze opdracht te voldoen is de gemeente Eindhoven, als centrale partner, gevraagd om een Dienstverleningsovereenkomst (DVO) op te stellen voor de gezamenlijke inkoop van twee leerroutes (B1 en Onderwijsroute) van het nieuwe inburgeringsstelsel, voor de gemeenten in Zuidoost Brabant.

Het college besluit:

  1. in te stemmen met regionale inkoop en de Dienstverleningsovereenkomst voor de periode van 1 mei 2020 tot 1 juli 2025, inclusief bijlage 1 ‘Offerte inkoop inburgering’ en bijlage 2 ‘Mandaatbesluit inburgering’;
  2. de gemeente Eindhoven te mandateren om de inkoop, zoals beschreven in de DVO, uit te voeren;
  3. tot het beschikbaar stellen van een uitvoeringsbudget van € 2.872,- voor 2020, € 1.577,-voor 2021, € 1.704,- voor 2022, € 1.704,-voor 2023, € 1.704,-,- voor 2024 en € 852,- voor 2025;
  4. de burgemeester te verzoeken om wethouder P. van Liempd te machtigen namens het college van Son en Breugel de DVO en tussentijdse wijzigingen voor genoemde periode te ondertekenen.

4.  Huurovereenkomst opslag kunstcollectie / Jos de Bruin

Momenteel worden er twee opslagboxen gehuurd bij Merkson waar de kunstcollectie van de gemeente staat opgeslagen. Om de werkzaamheden op een juiste wijze te kunnen uitvoeren en de kunstcollectie op een veilige manier op te slaan is het noodzakelijk om gebruik te maken van een grotere opslagbox.

Het college besluit de huurovereenkomst particulier Box/opslagnummer 5 +2 vast te stellen conform het ontwerp.
 

5. Beslissing op bezwaar afwijzing subsidieaanvraag / Jos de Bruin

Op 5 november 2019 besluit het college om de subsidieaanvraag af te wijzen. Op 21 november 2019 ontvangt het college een bezwaarschrift van bezwaarmaker tegen bovengenoemd besluit. De bezwaarschriftencommissie adviseert om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het bestreden besluit in stand te laten.

Het college besluit:

  1. het bezwaarschrift ongegrond te verklaren;
  2. het bestreden besluit in stand te laten;
  3. voor de motivering van het besluit te verwijzen naar het advies van de bezwaarschriftencommissie.

6. Commissie-agenda's en lijsten van toezeggingen voor mei / Hans Gaillard

Het college bespreekt de agenda’s en de lijsten van toezeggingen van de commissie-vergaderingen van mei.

7. Beslissing op bezwaar afwijzing subsidieaanvraag / Hans Gaillard

Op 28 november 2019 besluit het college om de subsidieaanvraag af te wijzen.
Op 12 december 2019 ontvangt het college een bezwaarschrift tegen bovengenoemd besluit. De bezwaarschriftencommissie adviseert om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het bestreden besluit met inachtneming van de correctie op de weigeringsgrond in stand te laten.

Het college besluit:

  1. het bezwaarschrift ongegrond te verklaren;
  2. het bestreden besluit in stand te laten met dien verstande dat de subsidieaanvraag wordt afgewezen op grond van het bepaalde in artikel 2 van de Beleidsregels eenmalige subsidies maatschappelijk welzijn;
  3. voor de motivering van het besluit te verwijzen naar het advies van de bezwaarschriftencommissie.

8. Presentaties 'de bestemming Wonen in Son en Breugel' en 'verrijkte gebiedsvisie & ruimtelijk programma' voor de raadscommissie Grondgebiedzaken van 18 mei 2020 / John Frenken

Aan de commissie is toegezegd om via een presentatie toe te lichten hoe het ‘Wonen’ in onze bestemmingsplannen is geregeld. Als invulling van deze toezegging wordt de commissie via een presentatie geïnformeerd. Volgens de “Samenwerkingsagenda 2018-2025” van het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) is binnen het thema Ruimte verkend ”op welke wijze we de gebiedsvisie Brainport City en het daarmee samenhangende adaptieve programma kunnen verrijken tot een regio-dekkende en regionaal gedragen agenda en uitvoeringsprogramma". Deze verkenning én verrijking heeft in 2019 plaatsgevonden. Dit heeft geresulteerd in een "verrijkte Gebiedsvisie Brainport City" én een "verrijkt Ruimtelijk Programma Brainport". Beide stukken zijn eind 2019 vastgesteld door het portefeuillehoudersoverleg Ruimte van het SGE en inmiddels vastgesteld door alle colleges (op 31 maart 2020 in Son en Breugel) met als doel deze stukken als nieuw vertrekpunt te laten dienen voor de samenwerking op het thema Ruimte. Als invulling van de afspraken wordt de commissie via een presentatie geïnformeerd.

Het college besluit kennis te nemen van de presentaties “de bestemming Wonen in Son en Breugel” en “verrijkte gebiedsvisie & ruimtelijk programma” t.b.v. de raadscommissie Grondgebiedzaken van 18 mei 2020.
 

9. Omgevingswet; stand van zaken incl. aanvulling mei 2020 / John Frenken

Vanaf februari 2019 wordt er gewerkt aan het Implementatieprogramma Omgevingswet. Daarvoor zijn door de raad voor de periode 2017 t/m 2020 gelden in de begroting beschikbaar gesteld. Er is al veel gedaan, maar er moet ook nog veel gebeuren. Er ontstaat steeds meer inzicht en begrip voor de zaken die geregeld moeten zijn om te kunnen werken met de Omgevingswet en om de burgers het minimale serviceniveau te kunnen blijven aanbieden.
Ten behoeve van dit advies is inzichtelijk gemaakt waar we staan, wat we inmiddels hebben gedaan, welke zaken medewerkers nodig hebben, welke inzet er nodig is om aan het gemeentelijk ambitieniveau te voldoen en welke wettelijk minimaal gestelde zaken geregeld moeten zijn. In april 2019 is gestart met het implementatieprogramma Omgevingswet Son en Breugel. Op 1 april 2020 heeft de Minister aangekondigd dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt uitgesteld (niet afgesteld). Samen met de omstandigheid dat niet voldoende tijd ingezet kon worden in werksessies van de omgevingsvisie en het omgevingsplan, de evaluatie van het afgelopen jaar en de zaken die nog gedaan moeten worden, is dit aanleiding geweest om een aantal alternatieven ‘hoe nu verder’ te bestuderen.

​​​​​​​Het college besluit om:

  1. kennis te nemen van de impact als de aanpak van de implementatie van de Omgevingswet wordt bijgesteld;
  2. het gemeentelijk ambitieniveau bij te stellen, zodanig dat de gemeentelijke werkzaamheden voor de omgevingsvisie en het omgevingsplan worden opgeschort tot
    1 oktober 2020, onder de conditie dat dan de benodigde vervangingscapaciteit is geregeld en met een volwaardig team de werkzaamheden kunnen worden aangepakt;
  3. de werkzaamheden van het implementatieprogramma van het designteam onverkort voort te zetten maar de frequentie om te zetten naar een tweewekelijkse activiteit;
  4. daarmee vast te stellen dat gemeentelijke ambities worden bijgesteld, zodanig dat vaststelling van de omgevingsvisie gepland kan worden voor eind 2021 (in plaats van eind 2020) en de vaststelling van het omgevingsplan gepland kan worden voor de tweede helft van 2022 (in plaats van de tweede helft 2021);
  5. gedurende de adempauze tot 1 oktober 2020 (voor de werkzaamheden aan de omgevingsvisie en het omgevingsplan) aan het Programmateam Omgevingswet te vragen om, in overleg met de externe adviseurs een wederom nieuw werkplan op te stellen uitgaande van de voortzetting van de gemeentelijke werkzaamheden vanaf 1 oktober 2020;
  6. kennis te nemen van het door het Programmateam Omgevingswet in het kader van de implementatie van de Omgevingswet in de bijlage aangeboden inzicht in de activiteiten die zijn verricht en de nog te ondernemen stappen;
  7. de raad voor te stellen het extra benodigde budget voor het Implementatieprogramma Omgevingswet beschikbaar te stellen overeenkomstig het concept raadsvoorstel en het concept raadsbesluit;
  8. de raadscommissie algemene zaken om advies vragen en hieraan voorafgaand hen over de stand van zaken te informeren aan de hand van een presentatie.