Aanwezig:
Hans Gaillard, burgemeester
John Frenken, wethouder 
Jan Boersma, wethouder
Paul van Liempd, wethouder 
Jos de Bruin, wethouder 
Rien Schalkx, secretaris

1. Besluitenlijst en openbare besluitenlijst B&W-vergadering d.d. 24 maart 2020 / Hans Gaillard

Het college stelt de besluitenlijst en de openbare besluitenlijst vast overeenkomstig de concepten.

2. Straatnaamgeving / Hans Gaillard

Op de locatie van de voormalige basisschool “de Gentiaan”, (IJssellaan/ Amerikalaan/ Afrikalaan/ Rijnlaan) wordt in het 2e kwartaal van 2020 gestart met de bouw van 28 woningen. De nieuwe straat in dit project moet een naam krijgen. Het college is bevoegd tot het geven van een naam.

Het college besluit in te stemmen met het voorstel tot het geven van een naam, te weten: de Linge.

3. Ontheffing laden en lossen supermarkten / Hans Gaillard

Het college besluit om aan de supermarkten in Son en Breugel ontheffing te verlenen van het bepaalde in artikel 5.8 van de Algemene plaatselijke verordening. Deze ontheffing houdt in dat het de supermarkten is toegestaan om 24 uur per dag (van maandag t/m zondag) een voertuig te parkeren dat, met inbegrip van eventuele lading, een lengte van meer dan 6 meter en/of een hoogte van meer dan 2,4 meter, ten behoeve van het laden en lossen. Deze ontheffing geldt voor de periode tot 1 mei 2020.

4. Beleidskader huisvesting arbeidsmigranten / John Frenken

Recent is geconstateerd dat het proces rondom de totstandkoming van een beleidskader voor huisvesting arbeidsmigranten voor de gemeenten Nuenen en Son en Breugel niet goed is ingebed in onze organisatie. Uw college heeft de urgentie voor het opstellen van een beleidskader eerder erkend en toen wethouder Frenken benoemd tot bestuurlijk trekker. Echter dient voor een goede inbedding een geactualiseerd plan van aanpak te worden vastgesteld alsmede een nieuwe ambtelijk opdrachtgever te worden benoemd. Dit voorstel voorziet daarin.

Het college besluit:

  1. in te stemmen met het plan van aanpak “beleidskader huisvesting arbeidsmigranten Nuenen en Son en Breugel”;
  2. tot vaststelling van de daarin beschreven projectstructuur waarbij voor son en Breugel wethouder John Frenken wordt benoemd tot bestuurlijk trekker en Roel Welten wordt benoemd tot ambtelijk opdrachtgever.

5. Nabetaling servicekosten Gemeentelijk deel CMD / Jan Boersma

Zuidzorg heeft op basis van de huidige gegevens gekeken naar de servicekosten over de jaren 2014 – 2018. Hieruit blijkt dat de in rekening gebrachte kosten te laag waren ingeschat en ZuidZorg wenst deze kosten, op basis van de algemene voorwaarden bij het huurcontract, alsnog in rekening te brengen aan de gemeente Son en Breugel. In overleg is tot overeenstemming gekomen.

Het college besluit:

  1. akkoord te gaan met een navordering van € 12.769,58 inclusief BTW voor de jaren 2014 – 2018;
  2. de brief van ZuidZorg vast te stellen;
  3. de kosten te dekken vanuit de post “Onvoorzien incidenteel”.

De burgemeester draagt de ondertekening voor akkoord op aan wethouder Jan Boersma.

6.  Aanpassing tarief ambulante spoedhulp jeugd / Paul van Liempd

Het tarief voor de inzet van ambulante spoedhulp jeugd is in 2018 bepaald. Hierbij werd uitgegaan van een ureninzet van 35 uur per maand. Gebleken is dat de gemiddelde ureninzet lager is, namelijk 25 uur. Het tarief dat gemeenten voor ambulante spoedhulp jeugd betalen wordt daarom verlaagd.

Het college besluit:

  1. het tarief voor ambulante spoedhulp 0-18 (product 46B01) en ambulante spoedhulp 18-23 (product 46J00) te verlagen van  € 4.148,15 naar € 2.401,94 per 1 april 2020.

7.  Bevoegdheden gemeente i.r.t. antennes en 5G / Paul van Liempd

In de vergadering van de commissie Algemene Zaken van 15 januari 2020 is toegezegd dat de commissie middels een memo wordt geïnformeerd over de bevoegdheden van een gemeente ten aanzien van antennes en 5G.

Het colleges besluit om:

  1. in te stemmen met de memo ‘’Bevoegdheden gemeente i.r.t. antennes en 5G’’ en deze toe te sturen aan de commissie Algemene Zaken.

8. Continuering zonnepanelenproject De Groene Zone / Paul van Liempd

Het regionale zonnepanelenproject De Groene Zone (DGZ) is per 1 april 2018 van start gegaan. De looptijd van het project is 2 jaar met de mogelijkheid om de opdracht met de Service-provider eenmalig met één jaar te verlengen. Voor de financiering van het regionale zonnepanelenproject heeft de raad op 22 juni 2017 besloten een lening af te sluiten bij de provincie Noord-Brabant van in totaal € 2.535.844,--, waarmee 507 woningen van zonnepanelen voorzien kunnen worden. Tot en met week 7 van dit jaar was voor een bedrag van € 960.505,-- aan leningen verstrekt voor in totaal 150 PV-installaties. Het college wordt voorgesteld de opdracht te continueren tot 1 april 2021.

Het college besluit:

  1. in te stemmen met continuering van het zonnepanelenproject De Groene Zone tot 1 april 2021;
  2. in te stemmen met verlenging van het aanvraagtijdvak voor de periode 1 april 2020 tot 1 april 2021.

9. Financiële zekerheid aanbieders jeugdhulp en wmo tijdens Coronacrisis / Paul van Liempd

De richtlijnen als gevolg van het coronavirus beïnvloeden de wijze waarop zorgaanbieders Jeugd en Wmo hun ondersteuning aan inwoners kunnen uitvoeren. De zorgaanbieders kunnen mogelijk niet (volledig) voldoen aan de contractafspraken. De VNG en het Rijk roepen gemeenten op om de zorgaanbieders tot juni 2020 wel door te betalen volgens de contractuele afspraken. De meerkosten die gemeenten hiervoor maken worden vergoed door het Rijk.

Het college besluit:

  1. draagt zorg voor de financiering van de omzet door de gemeente richting aanbieders jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning in de periode van 1 maart jl. tot 1 juni 2020, ook als de ondersteuning op een andere manier wordt verleend;
  2. vergoedt meerkosten als gevolg van de extra maatregelen vanwege de Coronacrisis aan aanbieders van jeugdhulp, jeugdbescherming, jeugdreclassering en maatschappelijke ondersteuning van 1 maart jl. tot 1 juni 2020. Dit geldt zowel voor gecontracteerde aanbieders als aanbieders die werkzaam zijn via een persoonsgebonden budget;
  3. biedt ruimte rondom de contractuele verantwoordingseisen van aanbieders van 1 maart jl. tot 1 juni 2020.

10.  ​​​​​​​Bindende voordracht lid Raad van Toezicht PlatOO / Jos de Bruin

De Raad van Toezicht van schoolbestuur PlatOO bestaat uit vijf leden. Voor een ontstane vacature draagt PlatOO een nieuw lid voor.

Het college besluit in te stemmen met de benoeming van de heer J. Boerenkamp als lid van de Raad van Toezicht van schoolbestuur PlatOO.

11. ​​​​​​​Verlenging bestuursovereenkomst Bibliotheek Dommeldal / Jos de Bruin

Het bibliotheekwerk in de gemeentes Geldrop-Mierlo, Nuenen c.a. en Son en Breugel wordt door Bibliotheek Dommeldal uitgevoerd op basis van een bestuursovereenkomst. Daarin staan de kwantitatieve en kwalitatieve afspraken tussen de vier partijen beschreven en zij is gesloten voor de periode 2016-2019. Zoals de overeenkomst bepaalt, is in het afgelopen jaar 2019 ambtelijk begonnen aan voorbereidingen om tot een nieuwe gezamenlijke bestuursovereen-komst voor de periode 2020-2023 te komen met gemeenten Geldrop-Mierlo, Nuenen en eventueel Heeze-Leende. Het is wenselijk om voorafgaand aan een nieuwe overeenkomst eerst een visie vast te stellen op bibliotheekwerk en op basis daarvan pas een overeenkomst aan te gaan. Een verlenging van de huidige bestuursovereenkomst met één jaar is daartoe nodig.

 ​​​​​​​Het college besluit:

  1. de huidige bestuursovereenkomst 2016-2019 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2021;
  2. in te stemmen met het opstellen van een nieuwe gezamenlijke bibliotheekvisie in samenwerking met Bibliotheek Dommeldal, gemeente Geldrop-Mierlo, gemeente Nuenen en gemeente Heeze-Leende en op basis van de visie de nieuwe overeenkomst af te sluiten.

12. ​​​​​​​Verzoek om handhaving detailhandel op locatie Planetenlaan/Olen in Breugel / Hans Gaillard

Er is een verzoek om handhaving ingediend. Het verzoek heeft betrekking op detailhandelsactiviteiten aan de Planetenlaan en Olen  in Breugel, welke volgens verzoeker in strijd zijn met het bestemmingsplan. Het advies is hiermee in te stemmen.

Het college besluit:

  1. het handhavingstraject op te starten en gaat tevens in gesprek met betrokkene om de strijdigheid van zijn bedrijfsvoering op te heffen;
  2. de betrokkene een voornemen te sturen; 
  3. verzoeker te informeren door een kopie van het voornemen te verzenden.

13. ​​​​​​​Vaststellen 'verrijkte gebiedsvisie Brainport City' en 'verrijkt ruimtelijk programma Brainport' / John Frenken

Volgens de “Samenwerkingsagenda 2018-2025” van het Stedelijk Gebied Eindhoven verkennen we binnen het thema Ruimte ”op welke wijze we de gebiedsvisie Brainport City en het daarmee samenhangende adaptieve programma kunnen verrijken tot een regiodekkende en regionaal gedragen agenda en uitvoeringsprogramma." Deze verkenning én verrijking heeft het afgelopen jaar plaatsgevonden. Dit heeft geresulteerd in een "verrijkte Gebiedsvisie Brainport City" én een "verrijkt Ruimtelijk Programma Brainport". Beide stukken zijn eind 2019 vastgesteld door het portefeuillehoudersoverleg Ruimte van het Stedelijk Gebied Eindhoven en zijn nu ter vaststelling aangeboden aan de 9 colleges met als doel deze stukken als nieuw vertrekpunt te laten dienen voor de samenwerking op het thema Ruimte. Daarbij is het de bedoeling om zowel de visie als het ruimtelijk programma continu door te ontwikkelen.

Het college besluit:

  1. de Verrijking Gebiedsvisie Brainport City en het verrijkte Ruimtelijk Brainport vast te stellen als gemeenschappelijke basis voor de samenwerking op het thema Ruimte binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven;
  2. de gemeenteraad te informeren over de vaststelling van de Verrijking Gebiedsvisie Brainport City en het verrijkte Ruimtelijk Programma Brainport door middel van de in het advies opgenomen Raadsinformatiebrief.

14. ​​​​​​​Mandaat aanvraag SDE+ HetEnergieBureau / Jan Boersma

Tot 2 april kunnen er subsidieaanvragen gedaan worden voor de SDE+ regeling. Voor de in totaal 139 zonnepanelen op het combigebouw en het gemeentehuis fase 2 willen we een subsidie aanvragen. Het Energiebureau doet de aanvraag voor de gemeente Son en Breugel en krijgt hiervoor het mandaat.

Het college besluit om HetEnergieBureau B.V. te mandateren voor de subsidieaanvraag van de SDE+ regeling bij de RVO voor 139 zonnepanelen te plaatsen op het combigebouw en gemeentehuis fase 2.

15. ​​​​​​​Onderhoudscontract gemeentehuis / Jan Boersma

De nieuwbouw en de renovatie kennen in de begin periode weinig onderhoud en de focus ligt hier dan ook op de goede coördinatie om de verschillende onderaannemers aan te sturen.
Er komen regelmatig reparatie- en/of onderhoudsvragen binnen bij de contactpersoon vanuit de gemeente.  We zoeken een partij die de gemeente hierin kan ontzorgen. Dit hebben we ondergebracht in een onderhoudscontract. De inkoopstrategie en het contract zijn besproken met Bizob en de gemeentelijke gebouwenbeheerder.

Het college besluit:

  1. kennis te nemen van de verkorte inkoopstrategie en het onderhoudscontract;
  2. het voorgestelde contract aan te gaan met toevoeging van een looptijd van 2 jaar (met een verlengingsmogelijkheid van 1x 1 jaar, dit met een evaluatie na 2 jaar);
  3. de kosten (< € 10.000,00/jaar) voor het 1e jaar ten laste brengen van de post onvoorzien (zie financiële paragraaf);
  4. de kosten voor 2021 zullen in de kadernota 2021-2024 worden meegenomen.

16. ​​​​​​​Evaluatie afkoppelen regenwater 2019 / Jan Boersma

Vanuit de commissie Algemene zaken is de vraag gekomen om het afkoppelen van het regenwater over het jaar 2019 te evalueren. Deze evaluatie wordt het college aangeboden.

Het college besluit in te stemmen de memo “Evaluatie afkoppelen regenwater 2019” en biedt deze aan de commissie Algemene Zaken ter kennisgeving aan.
 

17. ​​​​​​​Maatregelen markt als gevolg van Coronavirus / Jan Boersma

Omdat er onduidelijkheid bestond over het doorgaan van de weekmarkten is donderdag door de drie Brabantse Veiligheidsregio’s een eenduidig besluit genomen. De weekmarkten in Brabant kunnen vanaf maandag 23 maart in aangepaste vorm doorgaan. Alleen aanbieders van etenswaar (primaire levensbehoefte) kunnen op de markt terecht. Er mag geen etenswaar genuttigd worden en er is tijdelijk een gewijzigde marktindeling van toepassing.

Het college besluit:

  1. de weekmarkt door te laten gaan met inachtneming van maatregelen tegen het coronavirus zoals genoemd onder 2 tot en met 4 en voor zolang deze maatregelen noodzakelijk zijn;
  2. alleen aanbieders van etenswaar toe te staan en aanbieders van non-food het innemen van  hun plaats op de markt te verbieden;
  3. het nuttigen van voedsel op de markt te verbieden;
  4. in te stemmen met de tijdelijke marktindeling waarbij marktkramen verder uit elkaar worden  geplaatst zodat bezoekers in de gelegenheid worden gesteld afstand van elkaar te houden;
  5. de gemiste marktdagen niet in rekening te brengen bij de aanbieders van non-food  producten;
  6. punt 1 en punt 2 met terugwerkende kracht vast te stellen tot en met 23 maart 2020.