Waar staan de laadpalen in Son en Breugel?
Steeds meer inwoners rijden elektrisch of hybride. Niet iedereen heeft een eigen oprit om thuis te laden. Daarom plaatst de gemeente in de openbare ruimte laadpalen die iedereen met een laadpas kan gebruiken. Zo is er altijd een laadpaal in de buurt.
Waar zorgen we voor voldoende laadpalen?
We monitoren het gebruik van laadpalen op vaste momenten. Wanneer blijkt dat het te druk is, plaatsen we extra laadpalen. Hiervoor gebruiken we een rekenmethode die door provincies Noord-Brabant en Limburg is ontwikkeld.
Hoe kiest de gemeente een plek voor een laadpaal?
Een laadpaal moet voor iedereen bereikbaar en veilig zijn. We plaatsen hem daarom:
- Altijd in de openbare ruimte en tussen twee parkeervakken.
- Op voldoende afstand van bomen, prullenbakken en ramen of deuren van woningen.
- Dichtbij het elektriciteitsnet (binnen 25 meter).
- Nooit op asfalt of beton.
Als er al een laadpaal in de straat staat, proberen we de nieuwe ernaast te zetten. Zo vinden bestuurders sneller een vrije laadpaal of parkeerplek.
Waar komen nieuwe laadpalen?
De gemeente heeft een database met mogelijke locaties. Regelmatig kijkt Vattenfall InCharge in welke buurten de laaddruk te hoog is. Vanuit de gemeentelijke lijst worden dan nieuwe locaties voorgesteld. Deze worden vervolgens door de gemeente beoordeeld. Soms stelt de gemeente zelf een locatie voor, bijvoorbeeld bij een gehandicaptenparkeerplaats of bij nieuwbouw. Inwoners kunnen zelf geen nieuwe openbare laadpaal meer aanvragen.
Zie waar alle laadpalen in Son en Breugel staan.
Disclaimer: niet alle spins zijn even actueel.
Waarom komt er een verkeersbesluit bij een laadpaal?
Met een verkeersbesluit regelen we dat de parkeerplaatsen bij de laadpaal alleen gebruikt mogen worden door auto’s die echt aan het laden zijn. Zo blijft de plek beschikbaar. Meer informatie hierover is beschikbaar op www.officelebekendmakingen.nl. Wil je automatisch op de hoogte blijven van besluiten in jouw buurt? Meld je dan aan voor Berichten over jouw buurt.
Kan ik bezwaar maken tegen een laadpaal?
Ja, dat is mogelijk. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie bezwaar maken tegen het verkeersbesluit. Let op: dit gaat alleen over de parkeerfunctie en niet over de laadpaal zelf.
Heeft dit gevolgen voor het elektriciteitsnet?
Nee, de laadpalen zijn aangesloten op een kleinverbruiksaansluiting. Daarvoor is ruimte gereserveerd op het net. Nieuwe laadpalen zijn bovendien voorbereid op netbewust laden. Dat betekent dat het moment en de snelheid van laden slim kunnen worden aangepast, zodat het elektriciteitsnet minder zwaar wordt belast.
Waar kan de gemeente geen rekening mee houden?
We kunnen geen rekening houden met parkeerdruk in de straat of met persoonlijke voorkeuren van inwoners.
Antwoorden op veelgestelde vragen: wat wel mag
Kun je je auto laden zonder eigen parkeerplaats? Dat mag niet. Het is niet toegestaan om kabels over de openbare weg te leggen. Dit beperkt de toegankelijkheid, brengt veiligheid en gevaar en bemoeilijkt het beheer van de openbare ruimte. Wat mag wel?
Mag ik mijn auto opladen zonder eigen parkeerplaats?
- Openbare laadpaal: gebruik de laadpalen in de straat of buurt.
Wat zijn de alternatieven als ik geen eigen laadpunt heb?
- Laadpunt Vereniging van Eigenaren of woningcorporatie (VvE): hoort jouw parkeerplaats bij een VvE? Kijk op VvE Laden voor advies over het plaatsen van een laadpunt. Er is een landelijke subsidie beschikbaar. Meer informatie vind je bij RVO.
- Eigen terrein: plaats een laadpaal op je eigen oprit of bij je garage.