Privacyverklaring leerlingenvervoer

De gemeente verwerkt persoonsgegevens van de leerling en de aanvrager. In deze privacyverklaring leest u wat dit voor u en uw gegevens betekent. Voor de algemene privacyverklaring van de gemeente kunt u op https://www.sonenbreugel.nl/privacyverklaring terecht.

Waarom verzamelt de gemeente deze gegevens? 

Om uw gegevens te mogen verwerken houdt de gemeente zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Gemeente Son en Breugel verzamelt deze gegevens voor het uitvoeren van een wettelijke taak; namelijk het leveren van passende vervoersvoorzieningen voor leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen reizen. 

De gemeente voert deze taken uit op basis van: 

Om deze diensten mogelijk te maken en u de gevraagde dienst te kunnen aanbieden, verwerkt de gemeente uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

  • Afgeven van beschikkingen: voor het beoordelen van een aanvraag voor leerlingenvervoer verwerkt de gemeente persoonsgegevens.

Welke persoonsgegevens verwerkt de gemeente?

Voor het beoordelen van aanvragen en het leveren van passende vervoersvoorziening kan de gemeente de volgende persoonsgegevens verwerken:

Gewone persoonsgegevens: 

  • Naam (leerling en aanvrager)
  • Geboortedatum (leerling)
  • Adres (leerling en aanvrager)
  • Woonplaats (leerling en aanvrager)
  • Postcode (leerling en aanvrager)
  • Geslacht (leerling)
  • Telefoon (aanvrager)
  • E-mail (aanvrager)
  • Handtekening (aanvrager)

Gevoelige persoonsgegevens: 

  • Gezinssamenstelling
  • Inkomensverklaring (aanvrager)

Bijzondere persoonsgegevens: 

  • Rolstoelindicatie (leerling)
  • Type onderwijs (leerling)
  • Categorie beperking met toelichting door ouders (leerling) 
  • Sociale omstandigheid bij schoolverklaring (leerlin
  • Toelichting reisadvies (leerling)
  • Sociaal medisch advies (leerling)
  • Religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging (leerling en aanvrager)

Verificatie via DigiD

Voor het aanvragen van leerlingenvervoer logt u in met DigiD. DigiD is een landelijk inlogsysteem van de overheid dat werkt op basis van het burgerservicenummer (BSN) van de gebruiker. De gemeente ontvangt of bewaart dit BSN echter niet bij het doen van een vraag via DigiD. Het BSN wordt uitsluitend gebruikt door DigiD om uw identiteit te verifiëren. De gemeente verwerkt uw persoonsgegevens alleen vanaf het moment dat u de aanvraag indient.

Hoe lang bewaart de gemeente uw persoonsgegevens? 

Persoonsgegevens en documenten van de leerling en de aanvrager worden niet langer bewaard dan 1 tot 10 jaar. De gemeente gebruikt hierbij de termijnen uit de Archiefwet; de Selectielijst Gemeenten en Intergemeentelijke Organen 2020. Daarin staat:

  • Hoelang de gemeente informatie moet bewaren. 
  • Welke informatie de gemeente na een bepaalde tijd moet vernietigen. 
  • Welke informatie de gemeente moet archiveren. De bewaartermijn van het digitale dossier is afhankelijk van de het resultaat van de aanvraag: 
  • Verstrekken leerlingenvervoer: 10 na de beëindiging van de voorziening leerlingenvervoer. 
  • Niet verwerkt/afgewezen aanvraag: 5 jaar na afhandeling van de aanvraag. 
  • Afgebroken aanvraag: 1 jaar na afhandeling van de aanvraag.

Wat zijn uw rechten? 

Als uw gegevens worden verwerkt heeft u volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een aantal rechten. Als u aangeeft hier gebruik van te willen maken, moet de gemeente dat toestaan, of aangeven waarom dit niet kan. Denk bijvoorbeeld aan het recht om te bekijken welke gegevens van u worden verwerkt. Op de pagina Algemene privacyverklaring wordt uitgelegd welke rechten u heeft en hoe u hier gebruik van kunt maken.

Wat doet de gemeente om uw gegevens te beschermen? 

De gemeente probeert te voorkomen dat iemand die daar geen recht op heeft: 

  • Toegang krijgt tot jouw gegevens/de gegevens van de leerling. 
  • Uw gegevens/de gegevens van de leerling kan veranderen. 
  • Uw gegevens/de gegevens van de leerling openbaar kan maken. 

Dit doet de gemeente door bijvoorbeeld: 

  • Persoonsgegevens te versleutelen, 
  • de toegang tot computersystemen te controleren, 
  • de toegang tot computersystemen alleen te geven aan personen die dit mogen en of een geheimhoudingsplicht hebben,  
  • documenten en e-mails te classificeren (aangeven hoe streng ze beschermd moeten worden) en te beveiligen.

Deze maatregelen vallen onder de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) waaraan de gemeente moet voldoen.